לתרומות לחץ כאן

נישואין אזרחיים קודמים האם זה פוסל לכהונה

בס"ד
שלום רב לרבני בית ההוראה,
אשמח לקבל תשובה בדחיפות לענין הבא:
דודתי אינה שומרת תו"מ, התחתנה לפני שנים רבות בארה"ב עם יהודי, בנישואים אזרחיים (דהיינו נרשמה בממשל האמריקני). יחדיו הם הביאו בן אחד לעולם, ומאוחר יותר התגרשו גם בנישואיים אזרחיים.
היום היא חזרה לארץ, והכירה כהן-צדק אלמן, והם רוצים להינשא.
האם הם יכולים?

תודה מראש,
בברכה,

תשובה:

שלום רב.

הפוסקים בדור הקודם הרבו לדון האם אשה שנישאה אזרחית האם היא צריכה גט או לא. למעשה, נהוג כיום בכל בתי הדין להצריך אותה גט לאחר נישואין אלו, אלא אם כן מדובר במקום עיגון אז משיאים אותה גם ללא גט.

דעת הגרצ"פ פראנק כי גט זה הוא רק לחומרא, ובכל זאת נשאל בענין האם לאחר קבלת גט כזה היא מותרת לכהן או לא, (שו"ת הר צבי אבה"ע סי' לג). והשיב, "בזה יש מקום לעיין בהן, דאמנם מן התורה לאו גרושה היא, מ"מ מדרבנן נאסרת כדמבואר באהע"ז סי' ו' [סע' א'], ורק בגט כזה שהוא בלי קידושין יש מחלקין, דדוקא שהגט סודר ע"י חיוב בי"ד אז החמירו לאוסרה לכהן, אבל בנתגרשו מרצונם לא נאסרת לכהן, ויש מחמירין בדבר. מ"מ במקום שהדבר דחוק מאד, ולהזוג יש להם בזה שאלת חיים, יש להתירם להינשא כדעת המקילין".

אמנם כל זה לאחר שקיבלה גט, אז זה חמור יותר. אבל במקרה הנוכחי אני מבין שעדיין לא סודר לה גט בביה"ד. במקרה כזה כתב בשו"ת שרידי אש (אבה"ע סי' קט) כי שהו שעת הדחק, ולכן מורתרת להנשא לכהן ללא קבלת גט מהבעל. בכדי שלא תפסל לכהונה ע"י גט זה. וכן כתב בשו"ת ציץ אליעזר (חלק יא סי' פא, חלק כב סי' סז).

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל