לתרומות לחץ כאן

נופש בחוץ לארץ

בהמשך למאמר בענין בתי מלון כשרים למהדרין, האם באופן שמציעים לי מלון בכשרות מהודרת בחו"ל באופן שיצא לי יותר זול מחופשה באותה הרמה בארץ, האם מותר לי לצאת לחו"ל?

תשובה:

מותר לצאת מארץ ישראל לחוץ לארץ לצורך, ואפילו אם אין זה צורך חיוני. אבל אסור לצאת מארץ ישראל לחו"ל, אם המטרה הינה אך ורק לשם טיול.

מקורות:

הרמב"ם (הל' מלכים פ"ה ה"ט) פוסק: "אסור לצאת מארץ ישראל לחוצה לארץ לעולם, אלא ללמוד תורה או לישא אשה או להציל מן העכו"ם ויחזור לארץ, וכן יוצא הוא לסחורה, אבל לשכון בחוצה לארץ אסור אלא אם כן חזק שם הרעב עד שנעשה שוה דינר חטין בשני דינרין".

והנה איתא במשנה (מו"ק י"ג ע"ב): "ואלו מגלחין במועד, הבא ממדינת הים, ומבית השביה, והיוצא מבית האסורין, והמנודה שהתירו לו חכמים". ובגמ' (י"ד ע"א): "מתניתין דלא כרבי יהודה. דתניא רבי יהודה אומר, הבא ממדינת הים לא יגלח, מפני שיצא שלא ברשות (פירש"י, כלומר, הואיל ולא יצא ברשות אחרים, אלא ברצון עצמו, לאו אנוס הוא). אמר רבא, לשוט (פירש"י, אם יצא שלא לצורך, ולא יצא אלא כדי לשוט בעולם ולראותו, וחזר במועד) דברי הכל אסור (פירש"י, לגלח במועד), למזונות (פירש"י, שיצא לחזר אחר מזונות, שאין לו מזונות וחזר במועד אחריהן) דברי הכל מותר (פירש"י, לפי שיצא באונס), לא נחלקו אלא להרויחא (פירש"י, שיש לו נכסים הרבה, ויוצא כדי להרויח יותר). מר מדמי ליה כלשוט, ומר מדמי ליה כלמזונות".

וכתב הרא"ש (שם סי' א'): "וקיי"ל כרבנן. והראב"ד ז"ל פירש, דפלוגתא דרבי יהודה ורבנן איירי ביוצא חוצה לארץ. והכי מוכח בירושלמי, דגרסינן התם, רבי יהודה כדעתיה, אסור לפרש בים הגדול. מעתה כיון שיצא חוצה לארץ, יהא אסור לגלח, הואיל ויצא שלא ברצון חכמים. כהדא חד כהן אתא לגביה דרבי חנינא, אמר ליה מה אני לילך לצור לחלוץ או לייבם, ואסר ליה. ומסתבר כהאי פירושא, דלא קרי ר' יהודה שלא ברשות היוצא להרווחה, שכן הוא דרך כל התגרים. ועוד גרסינן בגמ', אלא למזונות, הא אמרת דברי הכל מותר. והיאך סליק אדעתיה, דרבי יהודה קרי למזונות שלא ברשות. אבל לפי הירושלמי ניחא, דאף למזונות לצאת לחוצה לארץ ס"ד דחשיב רבי יהודה שלא ברשות".

למדנו, שמחלוקת ת"ק ורבי יהודה מיירי ביוצא מארץ ישראל לחו"ל להרווחה, וקיימא לן כת"ק, שיוצא להרוחה נחשב יוצא ברשות, וא"כ מוכח שגם לסחורה מותר לצאת, ורק "לשוט", דהיינו לטייל אסור לצאת.

וכ"פ בטוש"ע (או"ח סי' תקל"א סעי' ד'): "ואלו מגלחין במועד…הבא ממדינת הים…והוא שלא יצא מארץ ישראל לחוצה לארץ לטייל". הרי שרק יציאה לטיול בעלמא אסורה.

הרחבנו בנושא זה, בספרנו שו"ת ויצב אברהם סי' קכ"ב.

הצטרף לדיון

6 תגובות

  1. ופוק חזי מה נהגו עמא דבר כולם טסים לחו"ל לצורכי מנוחה ונופש, כולל גדולי הפוסקים שליט"א מרנן גדולי ישראל.
    האם אמנם הדברים אסורים?

  2. אני תמה שלכאורה לפי כמות גדולי ישראל שנוסעים זה כנראה לא רק צדדים לקולא אלא כנראה מותר.
    והעיד לי עד נאמן מתלמידי מרן הגר"ש ואזנר זצוק"ל ששמע מפיו לאחר הפעם הראשונה שנסע בקיץ לאוסטריה להינפש שאמר שלאחר שהיה פעם אחת בחו"ל וחש את אויר ההרים הנקי ואת כל מה שזה עושה לאדם הוא מסתכל על הצורך לצאת להינפש דווקא בחו"ל אחרת לגמרי. ואכן מאז אותה שנה נסע כל שנה

  3. ובכל זאת, כאשר מדובר בנושא שהוא "מערכה לקראת מערכה", מצד אחד מתירים ומצד שני אוסרים, מדוע לא לחשוש, אם לא בצורך מאוד הכרחי?

  4. אכן, מי שמקפיד שלא לצאת לחו"ל קדוש יאמר לו, אלא שמי שנוסע יש לו על מה לסמוך. הכרתי יהודים מדורות קודמים שגם נמנעו מלצאת מירושלים.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל