לתרומות לחץ כאן

נוסח חוזה שאין בו אסמכתא

לכבוד הדיינים החשובים שלו' וברכה ותודה רבה לכם מראש על התשובה
(התשובה מאד דחופה הייתי רוצה לדעת מהי דעת הדיינים לפני תחילת התכנית)

אני החתמתי כעשרים אברכים רציניים על תוכנית זו וכן קיימתי את חלקי המופיע בתכנית רצוני לדעת מה תוקפה לענין אסמכתא ומה לגבי זה שלכאורה ההתחייבות היא "לתכנית" שזה לא בעלות וממילא לא תחול ההתחייבות ,יש לציין שהאברכים חתמו על זה משום שהם רוצים לחזור על הדפים אלא טרדות הזמן וכדו' דוחה את החזרות והזמן עובר ולא חוזרים (אבל לשלם אולי לא מעוניינים) מה לעשות אם זה לא מספיק מועיל ההסכם הזה . (נ"ב השיטה אחרונה מתחיל מדלא כטופסי דשטרי)

תוכנית השתתפות "פן יסורו"
התוכנית: לחזור בכל יום ארבעה דפי גמ' מהדפים שכבר נלמדו במחזור הנוכחי של הדף היומי. התוכנית הינה מיום א'-ה' מימי השבוע כולל ימי חג.
זמן התוכנית: מיום ט"ו תמוז ע"ג עד ר"ח חשוון ע"ד.
החזרות: על מסכתות ברכות, שבת, ערובין, פסחים-הדפים שכבר נבחנו עליהם בתוכנית דירשו.
ישנה אפשרות להתחיל מאיזו מסכת שרוצים ובסיומה לעבור למסכת אחרת, או ללמוד שני דפים במסכת אחת ושני דפים במסכת נוספת.
איכות החזרות: יש ללמוד לפחות עם ריכוז מינימלי.
מילגה: כ"א ממשתתפי התוכנית זכאי בתחילת התוכנית למילגה של חמש מאות ₪.
ההתחייבות: כ"א ממשתתפי התוכנית מתחייב לשלם לקופת התוכנית חמשה עשר ₪ על כל דף שלא חזר עליו במועדו אפי' מחמת אונס. (התשלום אינו מוגבל לסכום המילגה) התשלום יתבצע תוך שבוע מהחריגה, וימסר לידי המועמד מטעם התוכנית. (ההכנסות: יהיו לכסוי ההוצאות של התוכנית אם יהיו, ולטובת המשך התוכנית כפי ראות האחראים על התוכנית, אם התוכנית תיפסק רשאים האחראים על התוכנית לעשות בכסף כפי ראות עיניהם).
זמן הלימוד היומי: יממה (דהיינו עשרים וארבע שעות כ"א יבחר לו באופן קבוע מאיזו שעה מתחילה אצלו היממה).
אפשר להקדים את הלימוד היומי בעשרים וארבע שעות, איחור עד שתים עשרה שעות לא יחשב לאיחור.
השלמות: אפשר להשלים חריגה של ארבע דף לשבוע באותו שבוע עד יום ראשון בבוקר בשבוע הבא (עד השעה תשע).
כללי: לאחר ההצטרפות לתוכנית אין אפשרות להפסיק את ההשתתפות (אפי' ע"י החזרת המילגה).
אין באמור לעיל משום קבלת נדר על הלימוד.
אני החתום מטה מקבל ע"ע ככל הנ"ל וקנו מידי על הנ"ל במנא דכשר למקניא ביה בב"ד חשוב דלא כאסמכתא ודלא כטופסי דשטרי והכל שריר וקיים.
יום______________ ובאתי עה"ח _________________

תשובה:

שלום רב.

אכן יש בעיה של אסמכתא בהתחייבות כזו שכן אפשר שאדם לא חושב שיקרה לו אונס ואינו מתכוון להתחייב ברצינות. והיה רצוי לכתוב שנעשה בב"ד חשוב מעכשיו או לכתוב שנעשה באופן שאין בו אסמכתא ואם אפשר לתקן זאת כעת מה טוב.

בענין התחייבות לתוכנית שאינה בעלות מסויימת גם בזה יש לבע"ד לבא לערער והיה מומלץ לכתוב שמתחייב למנהל התוכנית הר' פלוני סך זה והוא ישתמש בו להכנסות וכו'.

מקורות:

דעת הט"ז בסי' ר"ז סעיף י"ד בדעת הרמ"א דבעינן גם בית חשוב וגם מעכשיו (ודלא כהסמ"ע שם) ולכן לכתחילה יש לכתוב באופן שיועיל גם לדעתו. אולם יש מקום נוסף לומר שההתחייבות חלה שכן כתב הרמ"א בחו"מ סי' ר"ז סעי' י"ט שאם נדר באסמכתא לצדקה אין בו אסמכתא.

ומה שכתבנו לכתוב שמומלץ לכתוב שמתחייב למנהל התוכנית סך זה וכו' אין בזה הכרעה שאין ההתחייבות חלה כפי שהיא כתובה, אבל אכן רצוי לנסח זאת באופן טוב יותר למניעת ויכוחים בעתיד.

הצטרף לדיון

3 תגובות

  1. הגאון הרב אברהם דרברמדיקר שליט"א הציע שבכל זאת זה יחול גם לשיטת הט"ז משום שזמנו של שטר מוכיח עליו וכן משום שכתוב בב"ד חשוב ודלא כאסמכתא ומבואר בט"ז שאם כתבו באופן שאין בו אסמכתא מועיל וכאן ניכר שרצו לכתוב באופן שאין בו אסמכתא

    ובענין זה אם חל חיוב לתוכנית שאינה בעלות אמר לי הגאון ר' שלמה פישר שליט"א שכאן זה ודאי חל משום שהם קיבלו מילגה ממשהוא ולו הם התחייבו וכן יש כאן נידרי מצווה שמחייב אותם משום שהכסף אמור ללכת לתועלת המשך הלימוד

  2. על הטענה שזמנו של שטר מוכיח יש לעיין אם במקרה זה שיש שתי התחייבויות, התחייבות ללמוד והתחייבות לשלם כסף אם אינו מקיים את ההתחייבות ללמוד, ייתכן שהזמן נכתב משום ההתחייבות הראשונה המתחילה מיד ולא משום ההתחייבות השנייה התלויה בתנאי.
    על הטענה שניכר שרצו שלא תהיה אסמכתא, לכאורה כל מי שכותב דלא כאסמכתא אינו רוצה שיהיה אסמכתא ואף על פי כן נפסק בשו"ע שאינו מועיל.
    לבני ספרד ודאי שאין אפשרות להוציא ממון, אם אין כותבים בלשון הודאה שההתחייבות הייתה באופן שאין בו אסמכתא, משום שהבית יוסף כותב בבדק הבית אבן העזר סי' נ שאין להוציא ממון רק בדרך חכמי ספרד (להתחייב ללא תנאים והצד השני ימחול על תנאי). כמו כן, יכול להיות בעיה שאין היום בית דין סמוכים ולדעת הרמב"ם בית דין חשוב צריך להיות סמוכים ועיין כאן.

  3. לכבוד הדיין תודה רבה על התשובה .

    אינני יודע אם כבוד הרב שם לב שבגוף השטר עצמו מוזכר מתי התוכנית של הלימוד מתחילה (אין לשון התחייבות על עצם הלימוד בשטר ולכאורה ההתחייבות היא רק על הקנס) בנוסף לפני החתימה יש ציון של תאריך של זמן החתימה אם הוא לא לציין מתי חלה ההתחייבות למה הוא נימצא (וכל מי שחתם על השטר חתם לפני הזמן של תחילת התוכנית)

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל