לתרומות לחץ כאן

אם צריך בית דין סמוכין לסלק אסמכתא

רע"א מביא ממהריק"ש שיש לחשוש לשיטות שביד"ח זה סמוך וכיום אין, ויש לחשוש למש"כ בסמ"ע בסוגריים שהודאה שמסר בביד"ח לא מועילה אלא א"כ כך יתכן שיהיה, וא"כ כיצד מספק מוציאים כיום ממון ע"פ דלא כאסמכתא.

בתודה מראש.

תשובה:

שלום רב,

אני מתנצל על האיחור במתן התשובה

הדעה שצריך בית דין סמוכין היא דעת הרמב"ם בפירוש המשניות (ב"ב פ"י מ"ה) והיא דעת יחיד כמבואר בבית יוסף סי' רז. ברור שבזמנינו אין נוהגין כן ואם כן לא ניתן לטעון 'קים לי' כנגד המנהג כמבואר בשו"ע חו"מ סי' כה.

אבל לבני ספרד, הרי פסק הב"י בבדק הבית אבן העזר סי' נ שאין להוציא ממון רק בדרך חכמי ספרד (וייתכן שחכמי ספרד הצריכו בדרך זו של התחייבות ללא תנאי ומחילה בתנאי משום שסברו שצריך בית דין סמוכין) ואם כן אי אפשר לחייב אם כתבו בבית דין חשוב, אלא אם כן כתבו שעשו באופן המועיל שאז ניתן לפרש שעשו בדרך חכמי ספרד המועילה לכל הדיעות.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל