לתרומות לחץ כאן

דינים וטעמים לאיסור אונאת הגר

מה הדינים והטעמים של המצווה: לא להונות את הגר?

תשובה:

שלום רב.

המאנה את הגר בממון עובר בשלשה לאוין: משום אל תונו איש את אחיו, האמור באונאת כל ישראל; משום ולא תונו איש את עמיתו, האמור באונאת-דברים של כל ישראל; משום ולא תלחצנו, האמור בגר, שדרשו: בממונו. ומפני מה עובר בגר על לאו של אונאת דברים אף באונאת ממון, לפי שהוציא הכתוב את שניהם בלשון אונאה סתם, וכפל לאוין בגר בשני הדברים בפירוש: לא תונו ולא תלחץ. ויש סוברים שאינו עובר בגר אלא משום לאו של לא תלחצנו האמור באונאת ממון של גר, נוסף על לאו של אונאת ממון האמור בכל ישראל. אבל יש מפרשים שאין הלאו של לחיצה אמור באונאה כלל. ומכל מקום צריך להיזהר ביותר באונאת הגר, לפי שהוזהר עליו בכמה מקומות.

המאנה את הגר בדברים עובר בשלשה לאוין: משום לא תונו איש את עמיתו, האמור באונאת דברים של כל ישראל; משום וגר לא תונה, שדרשו: באונאת דברים; משום וכי יגור אתך גר בארצכם לא תונו אתו. ויש אומרים ששלשה הלאוין הם: לא תונו איש את עמיתו; לא תונו איש את אחיו, שהוא לאו של אונאת ממון של כל ישראל; וגר לא תונה, שכשם שעוברים על אונאת ממון בגר משום הלאו של אונאת דברים של כל ישראל, כך עוברים על אונאת דברים בגר משום הלאו של אונאת ממון של כל ישראל.

יתרה אונאת דברים של גר על אונאת דברים של כל ישראל, שבכל ישראל אין עוברים על אונאת דברים אלא במי שמקיים תורה ומצוות, לפי שנאמר בה: את עמיתו, אבל באונאת הגר שלא נאמר בו "עמיתו", עוברים על כל גר שהוא, אלא שאם אינו בתורה ובמצוות אין עוברים עליו משום לא תונו איש את עמיתו שבכל ישראל.

ובטעמי המצווה המיוחדת שלא להונות גר כתב בספר החינוך מצווה סג שהוא מפני שענין האונאה אליו קרובה יותר מבישראל, כי הישראל יש לו גואלים שתובעין עלבונו. ועוד טעם אחר בו, שיש חשש בו שלא יחזור לסורו מכעס הבזיונות.

וטעם נוסף יש בזה כדי לכוף את יצרנו לעולם לבל נעשה כל אשר נמצא בכחנו לעשות לרעה, על כן הזהירתנו בזה האיש שהוא בינינו בלי עוזר וסומך, ויש כח ביד כל אחד ואחד ממנו עם אוהביו עליו, לבל נעביר עליו את הדרך כלל אפילו בדברים כאילו הוא כאחד ממנו, ומתוך גדרים כאלו נקנה נפש יקרה ומסולסלת מעוטרת המדות הראויה לקבלת הטוב, ויושלם בנו חפץ השם יתברך שחפץ להטיב.

 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל