עליה לקבר ביום השנה

הרב עובדיה יוסף טולידאנו
כ"ז סיון ה'תשע"ג

בס”ד
תעזרו לי לא להתבלבל ולבלבל אחרים.
אני הבנתי שלא טוב לעלות כל שנה לקבר מכל מני סיבות של מזיקים ורוחות רעות. ולכן צריך רק לקיים אזכרה !!
למה בשטח אני שומע גרסאות שונות שאין בעיה לעלות ואני מדבר על שאלות שהופנו לרבנים למשל ממרוקו.
האם אנחנו לא סגורים על עצמו.אני מרגיש שאיני שליח טוב שמפרסם דברים לא מדוייקים בקשר לאי עליה לקבר.
למה הדברים לא באים מלמעלה לסגור את הפינה הזאת!!!! ובכלל למה להתעקש לעלות לקבר!!!

תשובה:

שלום רב,

לצערי, הבנת לא נכון. אכן, בית קברות אינו מקום שראוי להתסובב בו באופן קבוע וללא צורך ממשי. אולם, ביום האזכרה השנתית, מידי שנה בשנה יש מעלה מיוחדת לבא אצל הנפטר ולומר על קברו את פרקי המשניות והתהילים הנהוגים, ואם אפשר אף להשיג מנין ולומר קדיש על קברו, כי הנאה גדולה יש לנפטר שאוהביו באים על קברו ומבקשים טובה לנשמתו. וכן נהגו בכל העדות.

מקורות:

לענין העליה לקבר ביום הזכרון, הנה מנהג זה נזכר בדברי מרן השו”ע (יו”ד סי’ שדמ ס”כ) לענין ת”ח. אולם ראה בספר חסידים (סימן תשט – תשיא): “קהל אחד רצו ללכת למקום אחד בא מת לאחד בחלום ואמר אל תעזבו אותנו כי יש לנו הנאה כשתלכו לבית הקברות וכו’ ברזילי הגלעדי אמר (שמואל ב’ יט, לח) אמות בעירי כי הנאה יש למתים שאוהביהם הולכים על קבריהם ומבקשים לנשמתן טובה ומטיבים להם באותו ענין, וגם כשמבקשים עליהם הם מתפללים על החיים. ע”כ. ולכן מעלה גדולה יש בעליה על ציון הנפטר ביום הזכרון וללמוד שם משניות לעילוי נשמתו, ובכך גורם הנאה לנפטר. וכן הביא מו”ז בשו”ת יבי”א (ח”ד יו”ד סי’ לה אות ז). וע”ע בשו”ת תורה לשמה (סי’ תצג) שכתב לבאר המעלה שיש ללמוד דוקא ליד קבר הנפטר.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *