לתרומות לחץ כאן

חתכו ירקות בשבת במכשיר סלייסר

בהמשך לתשובה זו (חיתוך ירקות במכשיר סלייסר בשבת), מה הדין אם בשוגג הבת חתכה סלט בשבת עם הסלייסר מתוך מחשבה שאין בזה בעיה. האם יהיה אסור לאכול סלט זה בשבת, משום שזה שוגג באיסור דאורייתא? או שמא יש מקום לומר שאיסור כלי הוא רק איסור דרבנן, ובפרט בכלי כגון הסלייסר שמהותו הוא הכנת האוכל לאכילה, א"כ אין זה איסור דאורייתא. ואז אפשר להקל להנות מזה בשבת?

תשובה:

אם השתמשו בשבת לחתוך ירקות בקוצץ ירקות ידני (סלייסר) אם זה היה בשוגג מותר לאכול את הסלט, ואם היה במזיד יש להקל רק אם חתכו לא בגודל הכי קטן.

מקורות:

הכלל במעשה שבת הוא שאם יש מחלוקת הפוסקים אם הדבר אסור יש להקל בדיעבד כמש"כ המ"ב ריש שי"ח, ומ"מ לא בכל מחלוקת אפשר להקל כמו שמצאנו כמה מחלוקות שלא הקילו בהם בדיעבד כגון עירוי מכלי ראשון, וגם לענין טוחן מצאנו במ"ב סי' שכ"א דכתב בשם הח"א דהחותך ירקות דק דק לא סמוך לסעודה זה נאסר בדיעבד כיון שעבר על איסור טוחן, ואף שיש בזה כמה שיטות שמתירות דהא תוס' סוברים דאין טחינה באוכל הראוי לאכילה בלא הטחינה וגם לרא"ש אין בזה איסור וגם דעת הרמב"ם דאין איסור בטוחן אא"כ עושה כן כדי לבשל כמובא בב"י אפ"ה המ"ב פסק לאסור בדיעבד.

ומ"מ כיון שהמ"ב הוא חידוש והוא לא איירי רק בחותך דק דק, מסתבר לומר דאם קצץ בסלייסר כיון שאין זה דק דק אלא חתיכות גדולות קצת ורק שכתב הביה"ל שאין להקל בזה כיון שאין ידוע לנו מה נחשב דק דק, ומ"מ לענין דיעבד הוי ספק ויש להקל במעשה שבת כדין ספיקא דרבנן לקולא.

ולכן כתבנו שאם היה שוגג מותר שבזה יש לצרף דעת הגר"א להקל בכל מעשה שבת בשוגג, והמ"ב מיקל בזה בשעת הצורך וכ"ש כאן שיש להקל, אבל במזיד שאין צירוף זה נראה להקל רק באופן שחתכו לא באופן הכי קטן שבזה יותר מסתבר לומר דרק מספק מחמירים לאסור שמא זה דק וממילא בדיעבד לענין מעשה שבת יש להקל בזה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל