לתרומות לחץ כאן

האם צריך לקדש שוב כשנמצא עד אחד פסול

כבוד הרב שליט"א
אתמול היה חתונה וכך היה
יוסף מתחתן עם שרה, שמעון הוא נשוי עם דבורה שהיא אחות של הכלה שרה , החתן יוסף בסוף החופה בעצם יהיה גיסו של שמעון, אלא שהחתן ושמעון תהיו קשורים זה לזה רק בקשרי חיתון ולא בקרבת דם, האם שמעון יכול להעיד על חופה וקידושיו של יוסף ואם היה איסור בדבר מה תיקונו
תודה רבה

תשובה:

שלום רב.

ודאי ששמעון פסול לעדות גיסתו וגיסו, (שו"ע חו"מ סי' לג סעי' ד').

רק נדגיש, כי הקירבה שלו ליוסף החתן הוא אמנם ע"י פעמיים "בעל אשתו", ואם הם היו רק בני דודים זה כבר לא פוסל. אבל במקרה של עדות עד קידושין הוא הרי גם קרוב של הכלה בעצמה, ובזה יש רק פעם אחת "בעל כאשתו" א"כ קירבה כזו פוסלת אפילו אם הם היו בנות דודות, וכש"כ במקרה זה שהם אחיות.

למעשה, הקידושין פסולים. אולם דעת החת"ס (אבה"ע סי' ק') כי למרות שהחתן ייחד עדים אלו, כוונתו לייחד את הכשרים האחרים שהיו בחתונה, אולם גם החת"ס כותב כי "לרווחתא דמילתא" ראוי לעשות שוב קידושין. ולכן מאחר שיש רבים שחולקים על החת"ס בודאי שיש להצריך אותם לעשות שוב קידושין. כולל כתובה חדשה (אם אותו עד פסול חתום על הכתובה).

בהצלחה.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. לא. אין לברך שוב. ראה ברמ"א (סי' סא סעי' א') "אם קידש בטעות וכו". וגם במקרה זה אם היו עדים כשרים בהקל לדעת החת"ס הנ"ל מעיקר הדין אין צריך כלל לקדש שוב, והאגר"מ הביאו כמה פעמים, א"כ בודאי שאין לברך שוב.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל