לתרומות לחץ כאן

מה יהיה בעולם הבא

שלום רב,
ברצוני לדעת מה דעתם של הרבנים והוגי הדעות על הנושא- מהו עולם הבא?
מה יקרה שם? מי רשאי להיכנס? ואם העולם הבא זה כמו שבדרך כלל חושבים- שזה חיים לאחר המוות או שזה תחיית המתים?

תשובה:

שלום רב.

אין לנו השגה במהותו של עולם הבא. זה לא תחיית המתים – תחיית המתים הוא שלב אחר של הסיפור – אלא חיים רוחניים של קרבת אלוקים, כדברי הגמרא "צדיקים … ונהנים מזיו השכינה". כלומר, בעולם הבא האדם נהנה מעצם קרבת האלוקים שגרם על-ידי מעשה המצוות של חייו בעולם הזה – דבר שלא ניתן לחוות בחיים הארציים מפני עכירות הגוף.

כדאי לקרוא בספר דעת תבונות של הרמח"ל בו הוא מסביר בהרחבה מה הם חיי העולם הבא, ויש לציין שלגדולי חכמי הדורות היו תפיסות שונות של עולם הזה, ואינה דומה תפיסת הרמב"ם לתפיסת הרמב"ן, וכך רבים, ואין אפשרות במסגרת תשובה קצרה לסקור את השיטות ולנגוע בעומקן. תוכל לעיין כאן בסדרת הרצאות בענין זה.

בענין מי שיש לו חלק לעולם הבא ומי אין לו, במשנה בסנהדרין פרק י' משנה א' נאמר: כל ישראל יש להם חלק לעולם הבא שנאמר 'ועמך כולם צדיקים לעולם יירשו ארץ נצר מטעי מעשי ידי להתפאר' ואלו שאין להם חלק לעולם הבא האומר אין תחיית המתים מן התורה ואין תורה מן השמים ואפיקורס רבי עקיבא אומר אף הקורא בספרים החיצונים והלוחש על המכה וכו' אבא שאול אומר אף ההוגה את השם באותיותיו, כמו כן נוסף במשנה באבות פרק ג' משנה י"א רבי אלעזר המודעי אומר המחלל את הקדשים והמבזה את המועדות והמלבין פני חברו ברבים והמפר בריתו של אברהם אבינו עליו השלום והמגלה פנים בתורה שלא כהלכה אף על פי שיש בידו תורה ומעשים טובים אין לו חלק לעולם הבא.

בהצלחה רבה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל