לתרומות לחץ כאן

טלטול עגלה בשבת כאשר אין סומכים על העירוב

בעלי מקפיד על טלטול גם במקום שיש עירוב (אנחנו ספרדים), אני לוקחת את העגלה, ושמעתי שאם אני נותנת דחיפה בעגלה והוא ממשיך אין בזה משום טלטול, לא ידוע לי המקור, האם זה נכון והוא יכול לעזור לי ככה? או שעדיף שירים את התינוקת, וזה לא נחשב טלטול (כל זה במקום שיש עירוב של אשכנזים).

תשובה:

שלום רב.

נראה שמקור הסוברים כך הוא מפני שהם סבורים שהאיסור הוא רק כאשר יש עקירה והנחה ברשות הרבים, ואם מישהו אחר עשה את העקירה אין בזה איסור דאורייתא, וכלפי איסור דרבנן הם סומכים על הסוברים שהעירוב טוב. אמנם אין טעם בדבר זה כיון שבעגלה כל המשך הולכתה נחשבת עקירה מחודשת ואין שום תועלת בדחיפה הראשונה כאשר כוחה נסתיים וכעת צריך לדוחפה מחדש.

אם הוא סבור כי אפשר לסמוך על העירוב כלפי טלטול דרבנן, יכול הוא לעשות בב' אופנים או שתדחפו יחדיו את העגלה, או שידחוף אותה בשינוי, ואם הילד בגיל שכבר יכול ללכת לבדו ויקח אותו בידיו ייחשב גם כן טלטול רק דרבנן.

אמנם באופן כללי יש לדעת כי אין חילוק בהלכה בין הבעל לאשה בכל הלכות אלו, ואם סבור הבעל כי אין לסמוך על העירוב, אין זה פתרון ליתן לאשה לטלטל כיון שהיא מצווה על הלכות שבת בדיוק כמוהו.

בהצלחה רבה.

מקורות:

שולחן ערוך סי' שמ"ו סעיף ב', ואפשר שמקור הדין להקל בכרמלית באיסור דרבנן כשהוא מחמת חומרא, ר' בשו"ת האלף לך שלמה סי' קמ"ו ובתשובות מהר"ם בריסק ח"ב סי' ס"ה-ס"ו ובדברי מלכיאל ח"ב סי' רל"ג.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל