לתרומות לחץ כאן

קריאת התורה במנחה במקום בשחרית

שלום
אנחנו נהגי מוניות במעבר גשר ירדן וזמננו בבקר מצומצם ואנחנו רוצים בימי שני וחמישי להוציא באופן קבוע ספר תורה במנחה במקום בשחרית אם אפשר לקבל תשובה במהרה תודה מראש ובברכת קבלת התורה בשמחה וחדווה .

תשובה:

שלום רב.

אשריכם שאתם מתאמצים להשלים את כל התפילה באופן קבוע כדין למרות שזמנכם מצומצם ואתם ממהרים לעבודתכם.

לשאלתך, ניתן לעשות זאת רק באופן אקראי, ולא באופן קבוע, ולכן תעשו מאמצים שבדרך כלל יקראו בשחרית ובזמנים לחוצים מאוד תקראו רק במנחה. וגם אם יהיו רק ששה שלא שמעו קריאת התורה בשחרית ניתן יהיה לצרף עשרה למנין ולהוציא ספר תורה ולקרוא בו. אמנם יש לקרוא בתורה לפני אמירת 'אשרי' ולא לאחריו כדי שיהיה ניכר שזה השלמה של שחרית.

בהצלחה רבה.

מקורות:

במשנה ברורה סי' קל"ה סק"א הכריע כדעת הפוסקים שלמעשה כל היום הוא זמן קריאת התורה אלא שעדיף להקדים ולכן קבועוה בשחרית, אבל בדיעבד אם לא קראו בשחרית יכול לקרוא במנחה. וכן הביאו מעשה רב מהחתם סופר ומגדולים נוספים שלא יכלו לקרוא בתורה בשחרית והשלימו במנחה, וכן כתבו פוסקים רבים שניתן לעשות זאת, אך הדגישו כל הפוסקים שאין לעשות זאת בדרך קבע כדי שלא לשנות מהתקנה המקורית, ובשו"ת שבט הלוי חלק ד' סימן ט"ו דן ממש בשאלה כעין זו והכריע כמו שכתבנו שיקראו מדי פעם בשחרית ורק כשלא יכולים יקראו במנחה ובכך לא יחשב הדבר כקבוע, וכן האריך בזה לענין אנשי צבא בחלק ה' סימן טז אות ד' שיכולים לעשות מנין לקריאת התורה במנחה, וכעין זה כתב בציץ אליעזר חלק י"ג סימן כ"ז לגבי חולים בבית חולים, וראה גם במהרש"ג חלק ב' סימן צ"ב, בשו"ת מהר"י אסאד או"ח סימן נ"א וביביע אומר חלק ד' סימן יג.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. יישר כח
    אני מסכים לכל הנ"ל רק מציין שבפסקי תשובות בסימן קל"ה הערה 24 כתב שלדחות קריאת התורה בשחרית למנחה בגלל לחץ זמן שקשור לפרנסה אין לדחות ושלא יקראו באותו יום. אולי אפשר להציע להם חלופות אחרות של דילוגים על חלק מהתפילה ושישלימו מאוחר יותר לבדם.
    בברכה,
    ויקטור בוחניק

  2. שלום רב! התעוררה לנו שאלה דומה: קבוצה שנמצאת בטיול וכל היום תהיה ללא ספר תורה. האם יכולה להקדים ולקרוא בתורה לפני שחרית ולפני הנץ (אחרי משיכיר) ואחר כך להתפלל שחרית… ?
    תודה רבה

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל