לתרומות לחץ כאן

נוסחאות הקידושין

היתי שמח לדעת מהם נסחי קידושין? חייב להגיד הרי את.מקודשת או הרי את אישתי ?? באם אמרתי לבחורה אם היא רוצה להיות אשתי או האשה שלי זה נוסח קידושין? . יש לי עוד שאלה. פעם יצאנו עם חברים ומזגתי לחברתי שתייה ושהבאתי לה את הכוס אמרתי לה קחי אישתי והיו אנשים . אני לא ידעתי שזה נוסח קידושין ואני והיא תמיד השתנשנו בכינוי אישתי או בעלי ללא כוונה של באמת. אם יש חשש?

תשובה:

שלום רב.

ישנם כמה דרגות בנוסח הקידושין. "הרי את מקודשת לי" זה הנוסח המקובל, ואמירה כזו תוך כדי נתינת חפץ לאשה מהוה קידושין, ובמקרה כזה אם הם אומרים שלא היתה להם כוונה לקידושין, הדבר מורכב יותר, וצריכים לדעת את כל הפרטים.

יש נוסחאות בגמרא (קידושין ו,א) שהגמ' אומרת שהם גם נוסחאות של קידושין, וכך נפסק בשו"ע (אבה"ע סי' כז סעי' ב'): "הרי את מאורסת לי" (בעבר ארוסה היתה מקודשת, שלא כמו בזמנינו שאת הקידושין עורכים רק תחת החופה). "הרי את אשתי", "הרי את זקוקתי", "הרי את קנויה לי", "הרי את שלי", "הרי את ברשותי", אולם נוסחאות שלו מאחר שאינן הנוסחאות המקובלות, לכן הם נחשבים לקידושין רק אם גם האשה מודה שאכן כוונתם היתה לשם קידושין, או שהם דיברו באותו הזמן בענייני קידושין, זאת אומרת שהסכימו להתקדש. ואז הוא שלף את הנוסח הנ"ל.

כל זה צריכים להבין גם העדים שעומדים שם, כי אם הם אינם מבינים דבר, ואינם רואים שיש כאן קידושין, הקידושין לא תפסו.

אמנם בט"ז שם רצה לומר כי יש חילוק בין הנוסחאות, ולדעת הר"ן וכן פסק השו"ע הדין הוא כנזכר שבנוסחאות הללו, צריכה שתבין כי הוא מדבר על קידושין. אולם לדעת הרא"ש בנוסח "הרי את אשתי" זה דומה יותר ל"הרי את מקודשת לי" ובסתם אנו אומרים כי היא מבינה שזה לשם קידושין. אבל צריכים להבין, כי הכל לפי הענין, זאת אומרת, אמנם הרי את אשתי לדעת הט"ז בדעת הרא"ש היא אמורה להבין שזה קידושין, אבל כשהוא אומר לה "קחי אשתי" וכד' זה כבר היא לא אמורה להבין שבזה הוא מדקשה עכשיו.

דבר נוסף, ראה בשו"ת משיב דבר לבעל הנצי"ב (ח"ד סי' כט) שכתב כי הנוסחאות הללו, מועילים לקידושין רק בזמנם שהיו עושים קידושין ורק אח"כ נישואין, ממילא כוונתו של האיש ככל הנראה בנוסח זה לקידושין. אבל בזמנינו שקודם כל עושים אירוסין ואז מקבלים קנין עם התחייבויות הדדיות לנישואין, ורק אח"כ מקדשים, א"כ בנוסח זה הוא אינו מתכוין אלא להגיע למצב זה שהוא חתן שלה והיא כלה שלו, ולא קידושין עצמם בפועל עכשיו.

יש רמה אחרת של נוסחאות כמו: "הרי את מיועדת לי, מיוחדת לי, עזרתי, נגדי, צלעתי, סגורתי, תחתי, עצורתי, תפוסתי" שבזה הגמ' מסופקת אם כוונתו של האיש לקידושין או שמא כוונה אחרת יש לו, ולכן היא מקודשת מספק. (שוב, רק אם דיברו ביניהם על עסקי קידושין).

לאור זה בשאלה שציינת אמנם אמרת אשתי אבל מאחר שלא היתה כל כוונה לקידושין לכן בנוסח זה לא תפסו כל קידושין.

יתרה מזו, הנוסחאות שמצאנו שיש בהן קידושין הגדרתם היא כי ע"י נתינת הטבעת למטרה זו, ולא כאמירה סתמית "אשתי" בעלי" וכד' שאין בהן כלום.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל