לתרומות לחץ כאן

בדיקת כושר ההולדה של בחור שעבר טיפולים שיתכן שפגעו בזה

בחור שהיה חולה סרטן בעבר, הרופאים אומרים שאין סיבה רצינית לחשוב שזה פגע לו בפוריות, אך אב המיועדת מתעקש שהוא יעשה בדיקת זרע, האם יש מקום להתיר בדיקה שכזו?

תשובה:

שלום רב.

באופן עקרוני דבר כזה צריך לשאול את הרבנים המוסמכים לענות בשאלות מעין אלו. כדאי לשאול את הרה"ג משה שלזינגר שליט"א 02-5004161.

אבל אנסה לסקור מעט את הנושא בקצרה. (לעיון בנושא באריכות ניתן ללחוץ כאן).

בגמרא ביבמות עו,א מבואר בענין אדם שיש לו נקב בגיד ואין ידוע לנו האם נקב זה פוסל אותו לבוא לקהל או לא (זאת אומרת אם יוצא זרע גם מהנקב הזה הרי הוא פסול). שלח ליה רבא בריה דרבה לרב יוסף ילמדנו רבינו איך בודקים את זה. אמר לו "מייתינן נהמא חמימא דשערי ומנחינן ליה אבי פוקרי, ומקרי וחזינן ליה" (פרש"י: "נקב בית הרעי ומחמת חמימותו הוא נקרי"). אמר אביי אטו כו"ע יעקב אבינו הואי, דכתיב ביה כחי וראשית אוני, שלא ראה קרי מימיו. אלא אמר אביי מעברינן קמיה בגדי צבעונין. אמר רבא אטו כו"ע ברזילי הגלעדי הוא אלא, מחוורתא כדשנין מעיקרא".

זאת אומרת שהתירו להוציא ז"ל כדי לבדוק האם הוא כשיר להנשא או לא. אלא שצריך להבחין, מה שאנו רואים כי התירו זה רק ע"י גרמא, אבל בידים לא מצאנו שהתירו. (למותר לציין, כי הדרכים הנ"ל שהוזכרו בגמ' לא יביאו ישועה לבחור המדובר).

דעת כמה מהפוסקים כי בידים אסור משום לא תנאף ולכן לעולם לא יכול להיות לזה היתר כשלהו לצורך נישואין, ילדים וכד'. (ראה באגרות משה בתשובותיו (אבה"ע א' סי' ע', ח"ב סי' יח, ח"ג סי' יד). וכן נראה מדברי הגרי"ש אלישיב (קובץ תשובות ח"ב סי' עד). אולם דעת האחיעזר ח"ג סי' כד שבמקרה הצורך מותר גם בידים, עי' בקובץ תשובות שם ובאגר"מ מה שתמהו עליו. וכן ראיתי שכתב הגרש"ז אויערבך במנחת שלמה ח"ב סי' קג ואין כאן המקום להאריך עוד.

הגרי"ש אלישיב זצ"ל נשאל בשאלה כעין זו (קובץ תשובות ח"ג סי' קפט), ולאחר שדן בסוגיא סיים: "ולפי האמור נראה, דבנידוננו הדבר תלוי בשיקול דעת של רב העיר שם, דאם לפי דעתו קשה לו למצוא שידוך אחרי שיספרו את מצבו, ובפרט שכבר מזומן לו נערה המתרצה להתחתן עמו, ורק בתנאי שיבררו אם הוא מסוגל להוליד, יש מקום להתיר אבל אך ורק באופן של גרמא".

היום יש אפשרות לבצע בדיקת זרע ע"י גירוי חשמלי, דבר זה נעשה בהרדמה מלאה, עושים את זה לדוגמא במקרים שהאדם הולך לעבור טיפולים כימותרפיים ל"ע, אז משמרים זרע שלו בהקפאה שהוא מוציא באופן זה.

אולם אין למהר להסיק מסקנות על פי האמור, אלא כאמור, כדאי מאד להתייעץ עם הרב שלזיגר.

הרבה הצלחה!

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל