אבילות שלושים כשהיה חג באמצע השבעה

רבני בית ההוראה
ד' אייר ה'תשע"ג

מתי מסתיימת אבילות השלושים על אחי אם פסח עצר את השבעה באמצע??? (הוא נפטר בי”א ניסן).

תשובה:

ראשית, אברך אתכם שלא תדעו עוד צער ושיהיו לכם ולבני משפחתכם רק בשורות טובות תמיד.

לשאלתך, כשחל הרגל לאחר השבעה, הרגל מבטל את אבילות השלושים.

כשחל הרגל בתוך השבעה, אין הרגל מבטל את אבילות השלושים, רק את השבעה, כי אין הרגל מבטל אלא גזירה אחת ולא שניהם יחד.

וימי האבילות שקודם הרגל עולים לו למנין שלושים כאילו הם שבעה ימים (אפילו ישבו רק שעה אחת), וימי הרגל עולים לו גם כן למנין שלושים, ומחשיבים את הרגל לשבעה ימים אפילו כשהוא יום אחד (שבועות, ראש השנה וכיוצא), ולפיכך במקרה זה אבילות השלושים מסתיימת ביום חמישי ח’ אייר.

כל זה לענין גזירת השלושים, אך לענין דיני קדיש ועליה לרגל אין הרגל מבטל דין שבעה ושלושים ומונים את יום השלושים מהפטירה כרגיל.

מקורות:

לענין מנין השלושים ראה בשולחן ערוך סי’ שצ”ט סעיף ז’.

לענין אמירת קדיש ועליה לקבר, ר’ במ”ב תקמח,ג ודברי סופרים פרק נ”א הערה ס”ח.

2 תגובות

    שמעון ביטון:

    בס”ד ,אחת התושבות בשכונה החלה לשבת שבעה על אמה אתמול יום שישי. גם ההלוויה נערכה אתמול א’ בסיוון . א. האים עליהם לקיים סעודת שבעה ביום שני בערב?
    ב. הם הרי מסיימים את השבעה ביום שלישי ערב חג השבועות ה’ בסיוון.
    מתי הם מסיימים 30 ? שהרי הרגל עוצר רק את השבעה ולא גם את השלושים?
    ג. מתי עליהם לעלות לבית העלמין?

    בשורות טובות ישועות ונחמות

    רבני בית ההוראה:

    א. אינם צריכים לקיים סעודה ביום שני בערב, כמו שמבואר בתשובה לענין כל הדברים הנהוגים לכבוד הנפטר אין הרגל מבטל את האבילות.
    ב. את השלושים הם מסיימים ביום שישי כ”ב סיון, כיון שהימים שלפני החג נספרים כשבעה ימים, והחג עצמו נספר כשבעה ימים, נשארו עוד 16 ימי אבילות לאחר החג.
    ג. עליהם לעלות לבית העלמין כרגיל ביום השביעי וביום השלושים כמנהגם.
    שיהיו בשורות טובות.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *