לתרומות מתנות לאביונים לחץ כאן

אפיית המצה במידה המבטיחה שלא תחמיץ בעתיד

הלימוד היום: הלכות פסח סימן תסא עמוד סא – יום שלישי כ"ט בניסן תשע"ג

ב'דף היומי בהלכה' הנלמד היום נעסוק בנושא: אפיית המצה במידה המבטיחה שלא תחמיץ בעתיד

  • מה הם הסימנים המבטיחים כי המצה נאפתה במידה שלא תחמיץ בעתיד?
  • מהו סימן 'קרימת פני המצה' המבטיח שהמצה לא תחמיץ בעתיד?
  • האם מותר להוציא את המצה מהתנור או להזיזה בתוכו לפני אפייתה?

מה הם הסימנים המבטיחים כי המצה נאפתה במידה שלא תחמיץ בעתיד?

כלל הוא בידינו שמצה אפויה אינה מחמיצה, וכתב בשולחן ערוך שאם כשפורסים את המצה לא נמשכים ממנה 'חוטי' בצק, אות היא כי נאפתה במידה שאינה מחמיצה עוד; ובמשנה ברורה הביא שלשה סימנים נוספים לדבר: האחד – קרימת פני המצה, כלומר שינוי גוון פני המצה ממראה בצק למראה אפוי, השני – לא נדבק בצק באצבע הנתחבת במצה, (ולדעת הכף החיים והחזון איש אין לסימן זה תוקף), והשלישי – המצה אינה נפרכת בשעה שמטלטלים אותה; והוסיף המשנה ברורה שהסימן הראשון – קרימת פני המצה – תקף גם בשעה שהמצה כבר צוננת (סעיף ג וס"ק יג-טו; ביאורים ומוספים דרשו, 27).

מהו סימן 'קרימת פני המצה' המבטיח שהמצה לא תחמיץ בעתיד?

כאמור לעיל, אחד הסימנים לאפיית המצה במידה שאינה מחמיצה עוד הוא קרימת פניה, וכתב בשבט הלוי שאין צורך בקרימת פנים מלאה, אלא די בקרימה פחותה המורה על כך שהמצה אפויה לשליש או למחצה, ולדעת הגר"נ קרליץ קרימה שאין בה ספק היא שינוי פני המצה לגוון לבן ובלתי מבריק; וכתב בחזון איש שקרימת פנים נחשבת כסימן אף במקרה שפנים המצה רך, ובמצה דקה די בקרימת פנים של צידה האחד, ולגבי מצה עבה מאד כתב בכף החיים שאין לסמוך על קרימת פנים משני הצדדים, כי אם על בדיקה שאין חוטים נמשכים ממנה בפריסתה (ראה לעיל; ביאורים ומוספים דרשו, 33,34 ו-36).

האם מותר להוציא את המצה מהתנור או להזיזה בתוכו לפני אפייתה?

הרמ"א כתב שאין להוציא מצה מהתנור טרם שנאפתה כשיעור הנדרש כדי למנוע את חימוצה בעתיד (ראה לעיל); וביאר במשנה ברורה שאין להוציאה אף על מנת להחזירה מיד, מחשש שמא יתמהמה ובנתיים תתחמץ המצה; והגבהת המצה בתוך התנור בעזרת המרדה על מנת להעבירה ממקום למקום או להופכה, לדעת החזון איש אין בכך כל חשש, אולם יש מהאחרונים שכתבו שאין לעשות כך טרם שנאפתה כשיעור הנ"ל, ויש שהחמירו אף שלא להזיזה כלל בשלב זה, וגם החזון איש עצמו הקפיד שלא להפוך את המצות בתוך התנור (סעיף ג, ס"ק טז וביה"ל ד"ה ויש; ביאורים ומוספים דרשו, 37).

אתמול למדנו:

  • מצה הנאפית בתנור גז, תנור חשמלי, או תנור המוסק באש הנוצרת באמצעים כימיים – דינה כמצה הנאפית בתנור המוסק בעצים, וניתן לקיים בה מצות אכילת מצה.
  • יש לחמם את התנור או כלי האפייה האחרים לפני הנחת המצה בתוכם, ויש הסוברים שבמקרה שלא עשה כך המצה אסורה, משום שקיים חשש כי במהלך חימום התנור או הכלי, טרם שיגיע למידת החום הנדרשת לאפייה, יתחמם הבצק ויחמיץ.
  • אחד האופנים בהם ניתן לאפות מצה הוא נתינת המים והקמח בגומה החפורה בקרקע של 'כירה', ואם אכל ממנו בכמות של 'קביעת סעודה' ברכתו 'המוציא' וניתן לקיים בו מצות אכילת מצה.

מחר נלמד:

  • האם ניתן לקיים מצות אכילת מצה במצה שהושרתה במשקה?
  • מה דינה של מצה שנאפתה יחד עם חמץ?
  • דיני מצה כפולה.

 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל