לתרומות מתנות לאביונים לחץ כאן

שכן שחתם על תכנית לבניה על הגג ומכר את הדירה והקונה מתנגד לחתום

לכבוד הרב שלום,
לפני מספר שנים קניתי דירה כולל היתר בנייה על הגג מהרשות המקומית, אמנם הרשיון של היתר מוגבל ל3 שנים וניתן להארכה, מה שלא עשיתי. כהיום הוברר לי שצריך היתר חדש אמנם בהיתר כל הדיירים חתמו ללא יוצא מן הכלל.
למעשה התחלתי להחתים מחדש את השכנים לצורך קבלה מחודשת לפי החוק ויש לי רוב על פי החוק 75 אחוז, אמנם, יש שכן חדש שלא היה בתוכנית הקודמת בשלב זה אני מנסה לרצות אותו, אבל שאלתי האם מבחינה קנין חושן משפט הגג ברשותי והקנאה בהיתר הישן שהקנו בעבר מההוה מוחזקות ורק שעל פי חוק העריה אני צריך לחדש ואני נצרך לחתימתם שקנין זה כבר לא של הנותן. ועוד אציין פרט חשוב שכל השנים עשיתי בגג תיקונים של זפת ובידוד על חשבוני האישי תודה רבה וסליחה על האריכות.

תשובה:

שלום רב,

אני מתנצל על האיחור במתן התשובה

אני מבין שהשכן החדש קנה את דירתו ממי שחתם על ההיתר הקודם.
לכאורה יש לך קנין על פי חושן משפט בגג מכמה טעמים, אבל לא ניתן להכריע כן במאת האחוזים ועדיף להגיע להסכמה.

מקורות:

א. עצם החתימה על התכנית יכולה להוות קנין מדין 'סיטומתא' לאחר שהתקבל היתר, כן כתבו בפסקי דין ירושלים ח"ט עמוד קצה בשם הגרי"ש אלישיב שליט"א. אבל בספר משכן שלום (קיצור דינים עמ' כח-כט סעיפים ה-ו, וכן בגוף הספר עמ' ריח סקי"ד) כתב שחתימה על ת.ב.ע. איננה הקנאה והחותמים יכולים לחזור בהם.

ב. ייתכן לומר שחתימה על תכנית בנייה היא גם הסכמה למכור את הדירה יחד עם הגג, וממילא מועיל קנין כסף של הקונה גם עבור הגג שנמכר בהסכמת כל השכנים.

ג. ייתכן שהזיפות והבידוד הם קנין חזקה בגג, אם השכנים ידעו שהקונה עושה עבודות אלו, עיין שו"ע חו"מ סי' קצב סעיף ו.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל