לתרומות לחץ כאן

שימוש בכלים שבישלו בהם קטניות בפסח

אנחנו נוהגים לאכול קטניות בפסח, אחותי באה לחגוג אתנו את הסדר.
האם הם יכולים לאכול איתנו כשעל השולחן יהיה אורז ושאר קטניות? מה הדין לצלחות וסכ"ום הם אומרים שאם בישלתי קיטניות בסיר -בפסח – ויותר מאוחר אני מכינה מרק באותו סיר, אסור להם לאכול מאותו מרק. -הם כן אוכלין שמן קיטניות למינהם.
תודה וחג שמח

תשובה:

שלום רב.

אכן הנוהגים שלא לאכול קטניות בפסח מקפידים שלא להשתמש גם בכלים שבושלו בהם קטניות בפסח, ולכן אם הינכם מארחים משפחה שלא אוכלים קטניות, עליכם לבשל עבורם אוכל בכלים נפרדים מהכלים שבהם בישלתם עבורכם קטניות (ובכלים שבישלתם רק שמן קטניות תוכלו להכין עבורכם כיון שהם מקילים בזה).

לענין צלחות וסכו"ם, אם אכלו בהם קטניות חמות תוך 24 שעות אין להם להשתמש בזה, אך אם אכלו בהם מאכלים קרים או שאכלו קטניות ועברו כבר 24 שעות הם יכולים לאכול מהם.

פסח כשר ושמח.

מקורות:

ברמ"א בסי' תנ"ג סעיף א' כתב שאם נפלו קטניות בתוך התבשיל אין אוסרים את התבשיל בדיעבד כשזה מתבטל ברוב, אך כל זה לענין דיעבד, ולכתחילה אין לסמוך על ביטולים גם לענין קטניות ויש להגעיל כלים שבישלו בהם קטניות, ובהליכות שלמה פרק ד' הערה 102 מובא שהגרש"ז אוירבך זצ"ל התיר להשתמש בכלים שבישלו בהם ספק קטניות לאחר מעת לעת ובגלל שהיו כלים רבים והיה הפסד גדול גם בלי הגעלה, ולכן לכתחילה אין משתמשים בכלים שבישלו בהם קטניות למי שאינו נוהג לאכול קטניות. אמנם בכף החיים תנג,כז כתב שאפשר לכתחילה לבשל בכלים אלו לאחר שעברו כ"ד שעות והטעם נפגם ואין לגזור אטו בני יומן כיון שאף בני יומן מותרים בדיעבד.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. שאלתי שאלה זאת את הרב מאדכי אליהו זצל מייד לאחר חתונתי עם אשתי שבאה מבית שלא אוכלים קטניות . ושאלתי האם אני צרחך כלים נפרדים כדי שחמי יוכל להתארח אצלי .
    תשובתו החריפה הייתה בזו הלשון . חמיך יכול לאכול אצלך בכלים שבושלו בהם קטניות בעבר . ואם הוא לא אוכל אצלך אל תאכל אצלו .

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל