לתרומות לחץ כאן

לתבוע את הערייה במינהל האזרחי כאשר שכן יפסיד ממהלך זה

האם תביעת בוועדה במינהל האזרחי (זאת וועדה במינהל האזרחי שמחליטה בין שכנים שאחד רוצה לבנות והשני מתנגד זאת וועדה לערר על החלטה וועדה בנייה בערייה) ולא ללכת לדין תורה.

האם מותר בוועדה במינהל לעלות סעיף בחוק (שבה כתוב שהערייה לא דורשת מכל העיר) שצריכים בבניה דומה בשני צדדי הבנייה ושהערייה לא דורשת מכל תושבי העיר, (מדובר בשכן ראשון שגר בצד א ושכן מתנגד בצד שני.)

האם מותר להלשין למינהל שהיא תידרוש זאת מהערייה ועל ידי כך כל הבנייה תפסק.

תשובה:

באופן כללי, כאשר עיקר המחלוקת הוא עם אדם פרטי ולא עם גוף ציבורי, ויש אפשרות לפתור את המחלוקת באמצעות דיון בבית דין, יש להימנע מדון בכל מקום אחר. כמובן, שאפשר לעלות בפני בית דין את הטענה שהייתה אפשרות לדון במקום פלוני ולזכות ולבקש מבית דין להתייחס כאילו אפשרות זו נעשתה.

לוועדת ערר יש סמכויות שיפוטיות ויכולת לחייב בהוצאות משפט לאחד מן הצדדים, וממילא יש לראות בהן כעין ערכאות.

כאשר התביעה היא רק כנגד העירייה מותר לפנות לבית משפט.

מקורות:

לעניין תביעת גוף ציבורי עיין בספר סדר הדין פרק טו אות כג והערה נג.

תביעת סרבן דין תורה בבית משפט הוא היתר מחוסר ברירה, כדי להימנע ממצב שכל דאלים גבר. ולכן אם יש אפשרות לתבוע שכן בדין תורה אין לחפש דרך לתבוע את העירייה בערכאות ובכך לנצח את השכן. אמנם, ייתכן שאדם שיש לו אפשרות להרוויח באמצעות פניה לעירייה או לגוף שהעירייה כפופה אליו, מותר לו לפנות גם אם הטענה שיציג לעירייה לא תתקבל בבית דין, אבל עם כל זאת עדיף שיעלה גם טענה זו בבית דין ויימנע מלפנות לעירייה או לוועדה אחרת. (שאלה זו תלויה במחלוקת המהרי"ק (שורש קצא) והבית יוסף (ב"ה חו"מ סי' קנו) במקום שאין יכולת לבני העיר למנוע מאחרים לבוא לגור בעירם ולסחור בה עפ"י דין, אם רשאים למנוע ע"י השתדלות אצל השר, המהרי"ק מתיר שכשם שהבא לעיר מותר לו להשתדל אצל השר לטובת עצמו שיוכל לגור, כן מותר לבני העיר להשתדל לרווח עצמם שההוא לא יוכל לגור. ובאבני נזר (או"ח סי' לו) כותב על אופן שלפי חוקיהם אין לפתוח בית הכנסת רק עם רישיון, מותר להשתדל שלא יתנו לו רשיון, שאין זה אלא כמניעת רווח ואף הב"י מודה למהרי"ק בזה. ובחזון איש (ב"ק סי' כג אות לז-לח) כתב דהב"י מיירי במקום שהשר הוא ממחוז אחר שמונע שלא ע"פ דין, אך בשר של אותו מחוז המונע ע"פ דין מזה מיירי המהרי"ק, ואין הב"י חולק ע"ז.)

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל