לתרומות לחץ כאן

להשתמש בגרסה ישנה של תוכנת גרפיקה שהטכנאי התקין

האם ניתן להשתמש לפרנסה בתוכנות מחשב כמו פוטושופ של אדובי אם מדובר בתוכנה שהטכנאי מתקין במחשב שלי (בלי שאני רוכשת את זה מהחברה של אדובי)? שמעתי שאם מדובר בגרסאות קודמות של החברה שכבר לא נמצאות בשוק-מותר. (ז"א שאם אני אבקש מכל סוכן של החברה למקור לי את הגרסה הקודמת הוא יגיד לי שזה כבר לא נימצא בשוק וניתן לרכוש רק את הגרסה העדכנית.)
מה באמת ההלכה בעניין והאם ישנן דעות שמחמירות, ומה המקורות של התשובה.
תודה רבה מראש וישר כחכם.

תשובה:

הגרי"ש אלישיב אוסר להפר זכויות יוצרים גם בתוכנות שבבעלות גויים.
הטענה שהגירסא הישנה לא נמצאת בשוק אינה טענה, משום שהגירסאות החדשות כוללות גם את הגירסאות הישנות והחברה מעוניינת שהלקוחות ירכשו את הגירסאות החדשות, אבל אין זה נחשב שהחברה הפסיקה לשווק את המוצר הישן.
העובדה שהטכנאי התקין איננה היתר להשתמש בתוכנה לדעת הגרי"ש אלישיב שסובר שניתן למנוע את השימוש ביצירה הרוחנית.

מקורות:

לעניין דעתו של הגרי"ש אלישיב עיין בספר משנת זכויות היוצר עמוד קטו והלאה. ועיין עוד בעניין זכויות יוצרים בעלון המשפט גליון 39.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. תודה רבה על התשובה, ואם כך יש לי המשך לשאלה,
    ביקשתי מסוכן אדובי למכור לי תוכנות סטודנט כי המחיר שידרוג למסחרי יוצא אח"כ יותר זול…החברה מכירה סטודנטים שלומדים מסלול שנתיים אך אני כבר למדתי בעבר וכעת נמצאת בקורס שמתמשך רק שנה. הסוכן אמר לי בכ"ז לשלוח אישור לימודים בלי לציין את משך הקורס ולתת לו לטפל בעניין. האם אני יכולה להמשיך את תהליך הקניה בלי לחשוש לאיזה גנבת דעת, והאם בכלל יש איסור לגנוב דעת במקרה המדובר?

  2. אם את לא מציינת את משך הקורס אין שום בעיה. אם לא מצוינת תקופה אין זה אומר שמדובר בתקופה של שנתיים ואם החברה מבינה כן, היא מטעה את עצמה.
    גניבת דעתו של גוי קל יותר מאשר גניבת דעתו של יהודי, אבל עם כל זאת ברוב המקרים גם גניבת דעתו של גוי אסורה.
    מקור דין אדם שמטעה את עצמו הוא בגמ' חולין סוף דף צד "והא קא מטעינן ליה, איהו הוא דקא מטעי נפשיה". לעניין גניבת דעתו של גוי עיין עלון המשפט גליון 44 עמוד 2 דין 2.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל