לתרומות לחץ כאן

דינים ליוצא מביתו לכל ימי הפסח

בס"ד
שלום כבוד הרב,
אני מתגורר עם אישתי בשכירות ובחג הפסח הקרוב אנחנו לא נהיה בדירה. הבנתי שיש צורך לנקות את הבית גם אם אנחנו לא נמצאים בו.

יש לי מספר שאלות:
1. מה עלי לנקות אם אני לא נמצא בדירה? לנקות באופן מלא כאילו אני הייתי נמצא בה או שיש אזורים ספציפים? אשמח לפירוט מלא על כך

2. ידוע שאסור לשמור חמץ בבית ויש למכור אותו אבל אני גם יודע שמותר לשמור דברים סגורים בארון סגור בבית. השאלה מה מותר. האם מותר לי להחזיק בארון סגור חבילת פסטה? קורנפלקס?

תודה רבה מראש וחג שמח!

תשובה:

שלום רב.

אדם שאינו נמצא בדירתו אינו חייב לנקותה ולבודקה, באפשרותו למכור את כל הדירה על תכולתה לגוי. אמנם רבים מקפידים שלא למכור חמץ גמור לגוי, ולכן לפני מכירת הדירה לגוי יש להוציא ממנה את כל החמץ הגמור (חבילות אטריות, פסטות, עוגיות וכדומה), ניתן לראות כאן אילו מוצרים אינם חמץ ואין צריך לזורקם אלא ניתן להשאירם בבית המכור לגוי בפסח. ובדירה המכורה לגוי אין להשתמש בפסח.

אמנם כדי שלא להפסיד את מצוות בדיקת וביעור החמץ כדאי להשאיר חדר אחד בבית שאותו אין מוכרים לגוי אלא מוציאים ממנו כל דבר שיש בו חשש חמץ ומנקים את הרצפה ואותו בודקים מחמץ בליל י"ד בניסן בברכה. ואם יוצא מביתו לפני ליל י"ד בניסן יוכל לבדוק חדר זה בלא ברכה. וכן אם נמצא במקום אחר המחוייב בבדיקת חמץ יכול למכור את כל הבית ולצאת את המצווה במקום שאליו הוא נוסע.

יש לציין שאדם שעוזב את ביתו שלושים יום לפני פסח נפטר לגמרי מבדיקת חמץ.

פרטים נוספים בהלכות בדיקת חמץ ניתן לראות כאן.

מקורות:

אמרו חז"ל בברכות לה,ב בא וראה שלא כדורות הראשונים דורות האחרונים, דורות הראשונים היו מכניסים פירותיהם דרך טרקמסון כדי לחייבם במעשר, דורות האחרונים מכניסים פירותיהם דרך גגות חצירות וקרפיפות כדי לפטרן מן המעשר. ומבואר גודל הענין שיש במאמץ שיש לעשות כדי לקיים את המצוות, ולכן אין למכור את כל הבית לגוי ולהיפטר בכך ממצוות בדיקת וביעור חמץ. וכדי לקיים את המצוה לא מספיק להשאיר מקום קטן בבית כיון שהמצווה היא לבדוק את ביתו וחדר נחשב בית, ולכן יש למצוא חדר שנוח לנקותו מחמץ ובו לקיים את מצוות בדיקת החמץ.

ובשולחן ערוך סי' תל"ו מבואר דיני המפרש בים לפני שלושים ולאחר שלושים.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. מכירת חמץ אין בה לא תחנם, זה הרי לא מתנה ואם יקח משהו יצטרך לשלם, ואת הדירה לא מוכרים אלא רק משכירים את מקום החמץ.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל