לתרומות לחץ כאן

בר בצק (פלסטלינה) בפסח

יש משחק לילדים כמו פלסטלינה שנקרא "בר בצק".
האם זה חמץ גמור?
מה לעשות עם זה? לשרוף? למכור? מותר להחזיק בבית?

תודה ופסח כשר ושמח

תשובה:

שלום רב.

יש למכור את ה'בר בצק' לגוי בפסח ואין צריך לשורפו.

פסח כשר ושמח

מקורות:

בר בצק נעשה מקמח ומים וחומרים נוספים והוא מספיק להחמיץ, אך אינו ראוי לאכילת אדם מתחילת הכנתו, אך אפשר שראוי לאכילת כלב, אך הוא חמץ נוקשה כיון שלא היה ראוי לאכילה מעולם (ראה חיי אדם קכא,א ומשנה ברורה תמב,ב) ויש לבערו מדרבנן. אמנם אם אינו ראוי לאכילה כלל כיון שיש בו תערובת של חומרים אחרים מותר לקיימו בפסח, וכמו שכתב המשנה ברורה שם סק"ה, אך נראה יותר שראוי לאכילת כלב ולכן יש למוכרו לגוי. אמנם עי' בשער הציון שם ס"ק כ"ה שהסתפק בחמץ בתערובת שאינו ראוי לאכילת אדם ורק לאכילת כלב, שאפשר שמותר לקיימו בפסח, אך נשאר בצריך עיון ולכן יש להחמיר בזה.

והיה מקום נוסף להקל בזה מדין חמץ שייחדו לישיבה שמותר לקיימו בפסח (כמבואר בשו"ע שם סעיף ט') וגם חמץ זה ייחדוהו למשחק ולא לאכילה, אך יש שכתבו שדין זה נאמר דווקא כשעשו מעשה שמבטל את החמץ וקובע אותו לישיבה, כגון שטחו אותו בטיט, אך כאן ייחדוהו בלא מעשה אלא בצורתו ולכן אינו בכלל דין זה, וכדמוכח מהדוגמא שהביא המ"ב שם סק"ב שהסופרים מכינים להם חומר להדבקת הניירות מקמח ומים ונחשב חמץ נוקשה אף שיוחד לשימוש לסופרים לצורך הדבקה.

הצטרף לדיון

11 תגובות

  1. אם זה ראוי לאכילת כלב [וסיוי טוב שכן הרי שיש להשמיד אותו מיד כדי שלא לעבור עליו בבל יראה ובל ימצא, לא מספיק לזרוק, יש לשרוף, או כשקשה לשפוך עליו הרבה אקונומיקה.

  2. בר בצק נעשה באופן שאמנם אינו טעים לאכילה אבל אינו מזיק, אני עדיין סבור שבדיעבד שחא נמכר אינו נאסר, אבל ודאי יש לכוללו במכירת החמץ.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל