לתרומות לחץ כאן

צורת ההסיבה לאדם שאינו יכול להחזיק אוכל ביד ימין

אדם שנפגע ביד ימינו ואינו יכול כלל להחזיק את כוס היין ביד ימינו, כיצד עליו להסב בליל הסדר?

תשובה:

המשנה ברורה מסתפק בדין אדם כזה (וכן לגבי גידם) אם לא יסב כלל או שיסב לימינו, ולמעשה שמעתי שהגר"ח קנייבסקי שליט"א פסק במקרה כזה שעליו להסב לצד ימין ולהחזיק הכוס ביד שמאל, אך ראוי שלא יטה לימין אלא מעט כדי להתרחק מן הסכנה, וזכות המצוה תגן עליו מכל צער, נזק וסכנה.

מקורות:

כתב הרשב"ם בפסחים קח,א לבאר (בד"ה שמא יקדים) הטעם שהסיבת ימין לא שמה הסיבה משום סכנה שמא יקדים קנה לושט, וכטעם זה פסקו הפוסקים כמו שהביא הרמ"א בסי' תע"ב סעיף ג' שגם איטר יסב לשמאלו ויאכל בליל הסדר ביד ימינו כשאר כל אדם (כמו שכתב המשנה ברורה שם ס"ק י"א) אמנם הביא שם המשנה ברורה שבדיעבד אם הסיב על ימינו בדיעבד יצא ידי חובה. ובאמת שדעת הרבה פוסקים שאף איטר יסב על ימינו כהשיטות שהטעם שהסיבת ימין לא שמה הסיבה מכיון שצריך להשתמש בימינו (כמו שביארו הראשונים בטעם הראשון של הגמרא ואמרו שמה שמבואר בהמשך הגמרא שמא יקדים קנה לוושת קאי לענין פרקדן), וכך פסק הרדב"ז בח"ג סימן תקפ"ז (סעיף י"ב), וכך דעת המהר"ל בגבורת ה' פרק מ"ח, וכ"כ במור וקציעה ובסידור היעב"ץ, ועי"ש שהעיד שרבים הסיבו בימין ולא ניזוקו, ועוד דשליחי מצוה אינן ניזוקין, וכשאיטר מיסב בשמאל אין זה דרך חירות כיון שהוא מצטער בכך, עי"ש. ואמנם בביאור הלכה ד"ה ואין חילוק הסתפק כיצד ינהג מי שאינו יכול להשתמש ביד ימינו, ונראה שם שנטה לפסוק שלא יסב כלל, אך השבלי הלקט סימן רי"ח כתב דגידם יסב על צד ימינו, וכך פסק הגר"ח קנייבסקי שליט"א במקרה כזה, ובפרט שמדובר בהטיה קצת ובאכילה מועטת שאין לחשוש כלל לסכנה שיקדים קנה לוושט.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל