לתרומות לחץ כאן

סוחר בסת"ם שבעל הספר דורש מחיר זול מאשר מחירו בשוק

לכבוד הרבנים שליט"א
ברצוני לשאול שאלה אני עובד עם סוחרי יודאיקה יר"ש. והגיע אליהם בהזדמנות ס"ת משומש שהוא במצב מצויין שרוצים הבעלים למכור אותו במחיר מוזל עקב בעיות כלכליות לאחר שערכתי סקר שוק אצל מספר סוחרים להעריך את הספר הם נקטו בסכום גבוה בהרבה ממה שהוא מוצע למכירה.
שאלתי היא כדי למכור את הספר הוא חייב לעבור הגהת מחשב ויש יריעה ראשונה שנפגמה וצריך לכתוב אחרת במקומה וכן לספר אין בית וצריך לרכוש לו בית ועוד הוצאות … יש קונה או כמה שמעוניינים לקנות את הספר כולל הכל בשביל לתרום אותו או לעשות איתו גמ"ח והשאלה עד כמה מותר לי על פי ההלכה לדרוש עבור הספר אם יש מגבלה של מחיר. רק לשם השאלה למשל הספר כולל הכל יגיע עלותו ל-10000 ש"ח לדוגמא, כמה אני יכול לדרוש?
בתודה רבה מראש

תשובה:

אני מבין שאינך קונה את הספר לעצמך וחוזר ומוכר אותו, אלא הנך מוכר עבור בעל הספר.
עבור העבודה שלך אתה יכול לדרוש רק את המחיר המקובל בשביל עבודות אלו או את הסכום שעבודות אלו מייקרים את הספר. אתה יכול למכור את הספר בכל מחיר המקובל בשוק ואינו מופרז, אבל כל מה שתקבל יותר מהמגיע לך עבור העבודות אתה חייב לתת לבעל הספר.

מקורות:

עיין שו"ע חו"מ סי' קפב סעיף ה שאם שליח מכר ביותר ממה שביקש המשלח שהריווח למשלח. במקרה זה השליח הוא גם שותף בספר לאחר כל העבודות שעשה (עיין שו"ע חו"מ סי' שו סעיף ב ובש"ך שם סק"ג אם אומן קונה בשבח כלי, אבל במקרה זה שבעל הכלי אמר למכור ואינו זקוק לשבח הספר לעצמו, מסתבר שלכל הדעות האומן קונה בשבח), אבל כמובן, שרק הכסף המגיע לו בשביל השבח של הספר הוא שלו, אבל מה שמתקבל עבור שווי הספר לפני התיקונים הוא של המשלח.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל