דברים שאין לזרוק בפסח – פסח תשע”ג

הרב יוסף זריצקי
כ"ז אדר ה'תשע"ג

נצטווינו מן התורה לבער החמץ מרשותנו קודם הפסח. במוצרים דלהלן אין בהם חמץ,
ולכן אין צורך לבערם. אך לפי שלא נעשו בפיקוח כשרות לפסח, ישאירם בביתו במקום מוצנע
ויכלילם במכירת החמץ. הרשימה מתיחסת למוצרים תוצרת הארץ בלבד.

  • אגוזים, אבקת כביסה, אבקת אפיה, אבקות מרק, אורז, אינסטנט פודינג, במבה, בשר.
  • ג׳לי, גלידות (פרט לאלה המצויין בהן תערובת חמשת מיני דגן או מוצריהם או גלוטן), גרעיני חיטה. גרעינים ושאר פיצוחים בהכשרים של העדה החרדית, שארית ישראל והרב לנדא –הקמח להדבקת המלח הוא קמח תפו”א. על שאר ההכשרים צריך לברר. (קליית אסיף בהשגחת הרב לנדא. הקמח הוא קמח רגיל)
  • דבש, דגים טריים ומצוננים, או שלמים קפואים. (פילטים למיניהם בואקום יש לחשוש), דיסת קורנפלור. (דייסות דגנים הן חמץ גמור).דיאודורנטים (גם סטיק).
  • חרדל.
  • טחינה.
  • יין.
  • כמון. כפפות לטקס. כלים – כל החד פעמי כולל כוסות מנייר.
  • ליקר – תוצרת הארץ בלבד.
  • מים, מיץ לימון, מנג’טים, מפיות נייר, מרגרינה, משקאות קלים ודיאט (למעט בירה שהוא חמץ גמור). משקאות חריפים-תוצרת הארץ בלבד.(למעט ויסקי שהוא חמץ גמור). מיונז. מזון תינוקות -תחליפי חלב-אם (סימילק מטרנה בייבילק וכד’). מלח, מי-פה. מגבונים לחים.
  • נייר כסף, נייר פרגמנט (נייר אפיה), ניירות עטיפה. נוזל כלים
  • סוכר, סוכר -וניל, סילאן, סבון, שמפו, ודאודורנט.
  • עופות. עמילן (היכן שמצוין עמילן לרוב זה עמילן תירס, קמח תפו”א או טפיוקה. עמילן חמץ מצויין: מכיל גלוטן).
  • פילטרים (מסנני מים), פירות יבשים, פריכיות אורז בהכשר העדה החרדית בלבד פרט לאלה
  • המצויים בהם תערובת חמשת מיני דגן.
  • צבעי מאכל, (צימקאו) ציפורן, צ’יפס,
  • קוסמטיקה, קופסאות שימורים (למעט שעועית אפויה), קטשופ, קינואה, קמח, קיסמי שיניים, קפה שחור ונמס (למעט קפה דגנים), קקאו, קשי שתיה, קרם ידיים, קרם פנים, קרם גוף*
  • רוטב סויה, ריבות.
  • שיבולת שועל (למעט –דיסת שיבולת שועל),שלוה תפוחה (של חברת אשבול), שוקו ושוקולד,שמני אכילה, *שמן נבט חיטה אינו חמץ, שומשום (קטניות), שומשום עם זעתר הנמכר באריזות הינו חמץ גמור. שמרים.
  • תבלינים. תמיסה לעדשות מגע.

 


משרד הבריאות מחייב לציין במוצרי המזון “רגישות לאלרגנים”.
במידה וישנה הצהרת יצרן על המוצר שאינו מכיל גלוטן, המוצר איננו חמץ, ואין צורך לבערו,
אך כיוון שלא נעשה בפיקוח כשרות לפסח. ישאירם בביתו במקום מוצנע, ויכלילם במכירת החמץ.
רשימה זאת נערכה בידי מומחה הכשרות הרב יוסף זריצקי, לפסח תשע”ג בלבד
כל הערות ושאלות נוספות ינתנו ע”י הרב בטלפון: 054-8484044

7 תגובות

  • מאת ש. אשכנזי:

    כתוב על הקופסה של אבקות מרק “אזהרה לאלרגנים: מכיל גלוטן” – האם זה לא נקרא חמץ גמור?

  • מאת גולדמן:

    אל תזרקו את החמץ!
    בשעה שעם ישראל נערכים לקראת הפסח הממשמש ובא, אם בניקיון הבית כולו או בסילוק החמץ שישנו, מבלי משים רבים עוברים על איסור גדול של “בל תשחית”.
    בשל הלחץ הרב בפינוי החמץ מן הבית – מוצרי מזון רבים וטובים מוצאים את דרכם אל האשפה, על לא עוול בכפם, בה בעת, שמשפחות רבות משוועות לפת לחם ממש!
    ארגון “חסדי ישורון” ע”ש האברך היקר ישורון דרזי, מומלץ ע”י גדולי ישראל מכל החוגים ופועל כבר שני עשורים באיסוף עודפי מזון מאולמות שמחה וגורמים פרטיים בהתנדבות מלאה מנצל את העיתוי התקופתי ורותם את פעילותו למען המשפחות הנזקקות.
    בתקופה זו, ערב הפסח פועל מבצע “איסוף החמץ” הארצי בו מתבקש הציבור למסור מוצרים עבור משפחות נזקקות.
    עשרות נקודות איסוף פרוסות ברחבי הארץ וערוכות לקליטת המזון הנתרם טרם הפסח, מכירתו כדת וכדין וחלוקתו למשפחות נזקקות (אלו הנוהגים להשתמש בחמץ בעין שנמכר כדין) אשר ייהנו ממנו במהלך השנה.
    הציבור מתבקש למסור: מוצרים יבשים ופתוחים, גם להקפאה ולקירור וכן כלי בית בסימון כשרות ושייכות (חלבי, בשרי, פרווה) עד לתאריך י’ בניסן.
    בתרומת החמץ הנותר המצווה היא כפולה: מניעת “בל תשחית” ועזרה לנזקקים.
    בסייעתא דשמיא חולקו מוצרים בשווי מאות אלפי שקלים למאות משפחות בשל היענות הציבור!
    לברור אודות נקודות איסוף בבני ברק ומודיעין עילית: 08-641-9659 | 052-762-7753
    בירושלים, ביתר, בית שמש, חיפה, אשדוד, אלעד, גבעת זאב, מבשרת, רעננה ועוד: 054-746-3736 | 054-841-9819

  • מאת הרב זריצקי:

    גלוטן אמנם זה חמץ. אבל הקמח שנמצא במרקים הוא קמח יבש שלא נגע מעולם במים. ולכן זה עדיין לא חמץ. אם יכניסו את אבקת המרק למים ברגע זה יהיה חמץ.

  • מאת גיל:

    שלום.
    א. האם ניר סופג טעון הכשר לפסח הרב מחפוד טוען שמעמלנין אותו.

    ב. מוצרים שנכתב בהם יתכן שאריות של גלוטן הם כשרים לפסח?

    תןודה

  • מאת הרב זריצקי:

    אין לי מושג מנין הרבנים אומרים שזה עם חמץ. עמילן זה לא חמץ. עמילן זה או קמח תפוחי אדמה. או טפיוקה. או קמח תירס. יש לי התכתבות עם כל חברות הנייר בארץ. אף אחת מהם לא משתמשת בקמח שעשויה מדגנים.
    גם בדברים כשרים לפסח בהשגחת בעדה חרדית ישנו את הכיתוב עלול להכיל גלוטן. כאשר אין בזה ולו אלפית הגרם גלוטן. החברות רוצות לבטח את עצמן מפני תביעה אפשרית ולכן אין להתייחס. אלא אם כן כתוב במפורש מכיל גלוטן.

  • מאת גיא:

    מה לגבי תשע”ד ?

  • מאת רבני בית ההוראה:

    אתה מצפה שנערוך מאמר חדש לקראת השנה הנוכחית? באופן כללי אין הבדלים, אם יש לך שאלה ספציפית נשמח להעביר אל הרב זריצקי.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים