לתרומות לחץ כאן

קופאית שטעתה לטובת הלקוח, אם חייבת לשלם את הטעות

שלום כבוד הרב, אני עובדת כמוכרת בחנות פרטית. אתמול עשיתי טעות בחישוב וגביתי מלקוח מעט מדי כסף. האם להוסיף לקופה מהכסף האישי שלי?
תשובה:

שלום רב,

אם החזרת יותר מדי עודף בטעות, או שארזת לו את המוצרים שקנה, את חייבת לשלם את ההפרש, כיון שמסרת בידיים כסף או מוצרים של בעל החנות. כמו כן, אם את המוכרת היחידה בחנות ואין בה עובדים נוספים ויש לך תפקיד שלא לתת לאנשים לקחת פריטים מהחנות בלי לשלם, ואם את מבחינה שאדם לוקח את צריכה לצעוק עליו, לרדוף אחריו וכו', את חייבת לשלם. אבל אם לא החזרת עודף אלא שלקחת מהלקוח מעט מדי כסף והלקוח לקח את המוצרים בעצמו ללא עזרתך, וגם יש עובדים נוספים חוץ ממך ולא סיכמו אתך שאת צריכה לפקח שאנשים לא ייקחו מבלי לשלם, את פטורה לשלם.

מקורות:

אם היא עובדת לבד, לכאורה היא חייבת שמירה כדין שומר שכר, וכדין אומן (עיין שו"ע חו"מ סי' שו סעיף א ובנו"כ) וממילא היא חייבת על שלקחו פריט מהחנות מבלי לשלם את מלוא ערכו. אבל אם יש עובדים נוספים, אין מקום להניח שהיא השומרת על תכולת החנות מבלי שיסוכם על כך במפורש, ולכן אין לחייב מדיני שמירה.
על עצם הטעות שגרמה הפסד לבעל החנות, לכאורה הרי זה דומה לדיין שטעה בדבר משנה ופטר את החייב וההוא הלך למדינת הים ושוב לא ניתן להוציא ממנו, שנחלקו הפוסקים אם הוא חייב לשלם. לדעת השו"ע והש"ך בחו"מ סי' כה סעיף א, הרי הוא פטור, ולדעת הרמ"א הרי הוא חייב. כך גם בנידון דידן המוכרת טעתה ואמרה ללקוח שהוא חייב לשלם פחות ממה שהוא חייב באמת ועכשיו לא ניתן להשיג את הלקוח ולהעמידו על הטעות. מספק אי אפשר לחייב.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל