שלום כבוד הרב.
לעניין קריאת המגילה בפורים.
אם אדם לא שמע מילה מהחזן, ומשלים אותה :
1. בע"פ
2. מתוך מגילה כשרה
3. מחומש
האם יש הבדל במה ישלים.
והאם יוצא בדיעבד או לכתחילה לכל אחת מהשיטות, כלומר :
האם ניתן לומר שאם השלים מחומש יוצא בדיעבד ואם השלים ממגילה כשרה יוצא לכתחילה ?
תשובה:
שלום רב.
לכתחילה ראוי להשלים ממגילה כשירה, אך אם השלים מחומש או בעל פה כמה מילים שלא שמע יצא ידי חובתו בדיעבד, וכתבו הפוסקים שיראה כל אדם שיהיה לפניו מגילה כשרה ולכל הפחות חומש כדי שיידע איזה מילים החסיר וישלימם.
מקורות:
שולחן ערוך סי' תר"ץ סעיף ג' ומשנה ברורה שם וס"ק כ"ו.
לגבי מה שכתב כבוד הרב במוסגר, שאם השמיט ענין שלם לא יצא.
לענ"ד אין הדבר כן.
עיין ביאור הלכה במקום, וז"ל:
דוקא דלא השמיט ענין שלם – עיין במ"ב דבכל זה הטעם דבעינן שיקרא מתוך ספר ואם חסר מתחלתו או שחסר באמצע ענין שלם אף שהוא רק מקצתו לא מקרי ספר ולפ"ז נראה פשוט דזה שייך דוקא לענין אם השמיט מתוך הספר ולאפוקי לענין קריאה בע"פ דיצא במקצתו אין לחלק בזה ובבגדי ישע ראיתי שהחמיר בזה ולא נהירא כלל וכן מוכח מסתימת כל הפוסקים שכתבו דמקצתו כשר ולא חילקו בזה אח"כ מצאתי כדברי במטה יהודא:
ייש"כ, התשובה תוקנה על פי דברי הביה"ל הנ"ל.
בסימן תרצ כתוב רק על הקורא שאסור לו להחסיר שום מילה אך לא מוזכר כך לגבי השומע
החיוב הוא אותו חיוב, קריאת המגילה היא חובת כל יחיד וזה לא כמו קריאת התורה.
השאר תגובה