לתרומות לחץ כאן

הנחה על תשלום מראש או תשלום במזומן

שאלה:
א) האם כאשר מכולת מוכרת מוצרים בזול לחברי מועדון לעומת לקוחות שאינם חברי מועדון-החנות, יש בתשלום המחיר היקר משום ריבית? לכאורה מסתבר שלא,
ב) אבל שאלתי האם כאשר התנאי הראשוני להיות חבר מועדון היה שישלמו כסף מראש בחשבון, (ע"מ להיות חבר מועדון נדרשים רק דמי הנפקת כרטיס בסך 20 שח חד פעמי),
ג) ולמעשה, מאחר וחל רפיון ואנשים החלו להינות ממחירי המועדון גם כאשר לא שלימו מזומן או מבלי שהיה מופקד כסף בחשבונם, הוציאו מנהלי החנות הנחיה חדשה לאמור: גם לחברי מועדון אין הנחה אלא אם ישלמו במזומן, האם יש בכך איסור ריבית?
ד) האם כשבעל החנות יאפשר תשלום מראש בצקים דחויים וגם על זה יתן הנחה האמורה, ורק למי שלוקחים בהקפה ממש אין הנחה, האם זה מסיר את בעיית 'הקדמת מעות', בגלל שמקבלים גם צקים מאוחרים, או דילמא גם צ'ק מאוחר יש בו שימוש מעת כתיבתו, לתשלום לסוחרים שמקבלים שוטף פלוס 60 /30 וכדומה, וא"כ יש בכך את הסיבה להנחה, שהיא משום הקדמת מעות?
ה) גם אם אין טענתי שבסעיף ד' נכונה , ברצוני לשאול, את"ל שצ'ק מאוחר מבטל בעית הקדמת מעות, האם גם כאשר בעל החנות מגביל לאמור, עד 150 שח למשל, יש לשלם במזומן בלבד כדי להינות מן ההנחה, ולסכום גבוה יותר תינתן ההנחה גם על צ'קים דחויים בעת הקניה? האם בזה האופן גם אין את דין הריבית דרבנן של הקדמת מעות?

בתודה ובברכה

תשובה:

לתת הנחה בשביל תשלום מראש (לפני הקניה) אין בעיה של ריבית, מאחר והסחורה כבר נמצאת בחנות, ממילא נחשב כאילו המוצרים מכורים מיד עם התשלום ואין הלוואה.
לתת הנחה למי שאינו משלם בהקפה אלא בצ'ק דחוי, אין איסור ריבית, מאחר והדרישה היא כדי להיות בטוח בתשלום ולא משום המתנת מעות. החנויות שמתנהלות בניהול תקין משלמות בצ'קים משל עצמם ולא משל לקוחות, גם לחנויות שמשלמות בצ'קים של לקוחות אין ריווח גדול בצ'ק דחוי לעומת תשלום בהקפה (אם התשלום מובטח) משום שהוא יכול לשלם גם בצ'קים דחויים משלו.
לגבי הקניות מתחת ל-150 ש"ח, מסתבר שהחנות לא מוכנה לקבל צ'ק דחוי משום שיש בכך טרחא ותוספת עבודה בניהול ולא שווה עבור כסף קטן. אבל עם כל זאת רצוי לערוך היתר עיסקא ולתלות אותו בחנות.

מקורות:

בהקדמה מראש אין איסור לתת הנחה אם המוצרים קיימים, עיין שו"ע יו"ד סי' קעג סעיף ז. לעניין הנחה על תשלום במזומן עיין שם סעיף א.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל