לתרומות לחץ כאן

אם יש מצווה להתחייב בערבות

שלום רב.

מעשה שהיה-אבי נותן לי סכום כסף באופן חודשי, ומתנה את זה בכך שלא אהיה ערב לשום אדם.

1. האם הדבר מותר?
2.האם להיות ערב היא מצווה מהתורה באופן פרטי או נגזרת של "ואהבת לרעך"?

אבקש כהרגלכם בקודש את המקורות.

בברכת התורה

תשובה:

1. אין מצווה להתחייב בערבות סכומים שלא יכולים לעמוד בהם. בכל מקרה מאחר שאביך התנה תנאי זה, אסור לך להיות ערב, משום שאחרת תצטרך להחזיר את הכסף שקיבלת.

2. לא מצווה פרטית, אלא כשם שהלוואה היא מצווה, גם סיוע לקבלת הלוואה היא מצווה מאותו טעם.

מקורות:

לרחבה בנושא זה עיין עלון המשפט גליון 51 באריכות.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. שלום רב.

    אחר המחילה אני חושב ששאלתי נענתה באופן חלקי.

    האם מותר לאדם להתנות על חברו בביטול מצוות עשה ? כמו המקרה שלפנינו האב מוכן לתת ממון לבנו בתנאי שהוא יבטל מלהיות ערב.

    האם האב עובר עברה? האם הבן?

    בברכת התורה

  2. להימנע שלא לחתום על ערבות איננה עבירה, משום שגם להלוות (שהיא מצווה מפורשת בתורה) אדם לא מחויב אם הוא מסכן את כספו. בספר אהבת חסד כתב שאדם שמלווה כסף רשאי לבקש משכון כדי להבטיח את כספו. בדרך כלל אם הלווה היה מוכן לתת משכון המלווה לא היה מבקש ממנו ערבים, אם המלווה מבקש ערבים כנראה שיש סיכון ואם כן גם הערב אינו חייב לקחת על עצמו את הסיכון. יש מקרים בודדים שהלווה נותן משכון (כגון משכנתא על דירה) והמלווה מבקש ערבים בגלל שזו הפרוצדורה.
    בנוסף לכך, האב אינו עושה מעשה שאינו הגון משום שברוב המקרים אין מצווה לחתום ערבות, אם אין לו את הכסף לשלם את הערבות, והאב מתכוון לעזור לבנו לעמוד מול הלחצים של אנשים שילחצו עליו לחתום על ערבות.
    הבן נוהג כשורה, משום שכך היא מצוות אביו, וגם משום שאינו חייב להפסיד את התמיכה של אביו, שהרי 'שלך קודם'.

  3. תודה רבה על התגובה המהירה.אני רוצה להתייחס בקצרה לחלק מהדברים.
    1. ל"הימנע שלא לחתום על ערבות איננה עבירה"-אומנם עברה אין כאן אבל מה עם ביטול עשה של "ואהבת לרעך"?
    2. "בדרך כלל אם הלווה היה מוכן לתת משכון המלווה לא היה מבקש ממנו ערבים, אם המלווה מבקש ערבים כנראה שיש סיכון ואם כן גם הערב אינו חייב לקחת על עצמו את הסיכון"-הרגילות בעולם היום לענ"ד היא להלוות עם ערב בדייקא,כמעט שאין משכון בהלוואות בגמחי"ם למינם.
    3. "הבן נוהג כשורה, משום שכך היא מצוות אביו, וגם משום שאינו חייב להפסיד את התמיכה של אביו, שהרי 'שלך קודם'."-כמדומני שאין בכלל מצוות כיבוד אב ואם בממון(אומנם חייב לפרנסם אם זקוקים הם,אבל לעשות כפי רצונם בממונו אינו מצווה)אולי יש לאסור משום תנאי בממונות.
    יישר כח

  4. 1. מצוות ואהבת לרעך אינה מחייבת את האדם לסכן את כספו. כשם שלא ניתן לומר שאם אני מצפה לקבל מהחבר מתנה של מליון ש"ח אתה חייב לתת לו מתנה כזאת.
    2. אכן הרגילות היא לבקש ערבים ולא משכון, משום ששמירת המשכון קשה קצת, אבל בכל זאת אדם אינו מחויב לא להלוות ולא לחתום ערבות ללא משכון.
    3. הראשונים (הרשב"א והריטב"א) ביבמות דף ו ע"א נחלקו אם מצוות כיבוד אב ואם מחייבת לציית לכל מה שההורים אומרים ולכאורה ספיקא דאורייתא לחומרא.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל