לתרומות לחץ כאן

כלה שחזרה בה סמוך למועד החתונה

כלה שהתארסה וביטלה סמוך לחתונה וכעת החתן דורש שתשלם על ההוצאות מי נושא בנזק, הכלה שביטלה או שניהם, ועד איפה הגבול?
נפרט דברים שהחתן דורש:
אולם{בעל האולם דורש}, דפוס, צלם, וידאו, תשלום ייעוץ זוגי קודם חתונה, תזמורת, קנה ריהוט מטות וכדו', שיפץ את דירתו בגלל שהיתה אמורה לגור עימו ואלולי החתונה לא היה משפץ.
יורינו המורה על פרטים אלו ויהיה שכרו כפול מן השמיים!
תודה רבה!

תשובה:

אם הכלה חזרה בה מחמת טעם צודק (נודע לה פרט חשוב שלא ידעה עליו לפני כן), היא לא חייבת לשלם מדיני נזיקין, אלא מי שהזמין והתחייב לשלם עליו (לבעל האולם וכדו') עליו לשלם ואם שניהם הזמינו על שניהם לשלם.
אם הכלה חזרה בה לאחר שצד החתן הסתיר ממנה מידע חשוב שהיה מוטל עליהם לגלות, יש מקום לחייב את צד החתן לשלם את ההוצאות של הכלה. וכן להיפך אם הכלה חזרה בה ללא טעם צודק, יש מקום לחייב אותה לשלם את ההוצאות של החתן. ולכן אם אחד הצדדים אמר לצד השני להוציא הוצאה זו או להזמין דבר זה וכן הדברים שהזמינו יחד, הצד האשם חייב לשלם לצד השני. אבל דברים שהזמינו על דעת עצמם מבלי שתהיה בקשה מפורשת, תלוי – אם מדובר בדברים מקובלים שהרוב עושים הרי זה תלוי במחלוקת הפוסקים, אם מדובר בדברים שאינם מקובלים פטורים לכל הדעות.
שיפוץ דירה רהיטים שניתן להשתמש בהם גם לאחר שהחתונה התבטלה, אין מקום לחייב מדיני נזיקין.

מקורות:

יש מחלוקת הרמב"ם והראב"ד בהלכות זכיה פ"ו הלכה כד לעניין כלה שחזרה בה מרצונה להתחתן, הרמב"ם מחייב אותה לשלם את ההוצאות של החתן והראב"ד פוטר. ועיין בשו"ת רע"א סי' קלד שאם הצד החוזר בו ביקש במפורש להוציא הוצאות, גם הראב"ד יחייב. ועיין עוד בעלון המשפט גליון 11 עמוד ד.

חתן שלא גילה לכלה פרט חשוב, הרי זה נחשב שהוא גרם לביטול החתונה ולפי הרמב"ם הוא יצטרך לשלם לצד הכלה. וכן כתב אף בפסקי דין ירושלים ח"ח עמוד שפט לעניין חתן שלא גילה שמוצאו מהעדה הקראית.

דברים שניתן להשתמש בהם במועד מאוחר יותר, אין מקום לחייב מדינא דגרמי, וכן משמע בלשון השו"ע בחו"מ סי' שלג סעיף ח "והוא דבר שאם לא יקחנו מיד יפסיד".

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל