לתרומות לחץ כאן

אם צריך לספר על בחור שלוקח כדורים כשמבררים על כך לצורך שידוכים

שלום לכבוד הרב.
ביקשו ממני לספר קצת על בחור מסויים לצורך שידוך .
הבחור הנ"ל קצת מבוגר ,לומד במסגרת מסודרת יום שלם ומנהל אורח חיים יחסית תקין.עם זאת ידוע לי שהוא מטופל בכדורים פסיכיאטרים במינון נמוך יחסית.
1.מה עלי לענות אם שואלים אותי לבריאותו הנפשית?
2.מה עלי לענות אם שואלים אותי ישירות אם הוא לוקח כדורים?
3.איך מסתדרים עם כל התשובות הנ"ל כשאותו בחור מנסה לשמור את זה בסוד?
תודה וכל טוב

תשובה:

שלום וברכה

הדילמה המוסרית כבידה. כאשר מצד אחד אם תספר אתה נפגש ב3 נושאי איסור.1. מדין לשון הרע. 2.מצד "הולך רכיל מגלה סוד",שיש בגילוי סוד של חברו איסור רכילות. 3. בכך שמעלת באמון שנתן בך חברך, והפקיד בידך את סודו, מתוך אמון שלא תפר סודו. וכן כתב רבינו יונה בשערי תשובה (רכה).

אך לעומת זאת, אם לא תספר אתה חשוף לאיסור חמור יותר, והוא "לא תעמוד על דם רעך", עיין ברמב"ם (פרק א מהלכות רוצח הלכה יד, ובספר המצוות לא תעשה רצז) שאיסור זה קיים בכל מי שאינו מודיע את חבירו ומגלה את אזנו בדבר שחבירו יכול ליפול ממנו בפח. וכתב החפץ חיים בשמירת הלשון הלכות רכילות ב"ציורים" שבסוף פרק ט: שאם יש לחתן חסרונות עצומים, ואילו ידע מזה המחותן לא היה מתרצה,שצריך לגלות הדבר. עיין שם היטב.

וראה מה שכתב בפתחי תשובה אורח חיים קנו: "אשר כל ספרי המוסר הרעישו העולם על עוון לשון הרע, ואנוכי מרעיש העולם להיפוך על עוון גדול מזה… וכן בענייני שידוך והוא יודע… שרע להתחתן עמו כולן בכלל השבת אבידתו, והכלל בזה שהדבר מסור לל, אם כוונתו לרעת האחד הוא לשון הרע, ואם כוונתו לטובת השני הוא מצוה רבה… " עי"ש בהרחבה.

ובעניין חולי הנפש, כמה דמעות צער ויגון, מחלוקת ורוע לב היו נחסכים אלמלא אותם "נשמות טובות" לא היו סותמים פיהם בזמן שהעת לדבר… ואם כן כאשר יש צורך בדבר חייב להגיד "ואם לא יגיד ונשא עוונו".

אך חשוב להדגיש,כי בטרם תדבר, חובה עליך לברר האם אכן הוא סובל מחולי הנפש, כי לעתים מצוי שעובר על האדם קושי נפשי זמני שאיננו מוגדר כ"מחלה",ורק שמבחירה יש המעדיפים (בחכמה) לעזור לעצמם על ידי נטילת כדורים, במקום לגרור את ימיהם בתקופה זו בדכדוך, (כפי שמעדיפים לעשות אחרים העוברים את אותה הרגשה נפשית,-העיקר לא להיות בכלל "לוקח כדורים") וזאת עלינו לדעת, שנטילת כדורים אינה מחייבת אי בריאות נפשית. ולאחרונה הנושא נכנס למודעות יותר ויותר. ויש לדעת באיזה כדורים מדובר, והאם הוא נוטלם באופן קבוע, וכן איך הוגדרה בריאותו הנפשית בהגדרתה הרפואית.

וזהו בכלל התנאי הראשון שבחפץ חיים, רכילות ט. ב. :

1."שלא יחליט הענין בדעתו,רק יתבונן היטב מתחילה אם הוא בעצם רע".

וראה שם עוד שלשה תנאים:

1."שלא יגדיל את הענין לרע יותר ממה שהוא."

2."שיכוון רק לתועלת. ולא לבזות חברו".

(והוסיף שם שיתבונן גם האם ואיך יבוא התועלת. ובכלל זה בענייננו שיתכן שהכלה גם היא עם איזה "קישוט" שמהווה בסיס ל"התאמה", והם בעיקר רוצים לשמוע שהוא לא נתפס בעיני חבריו כ"לא בריא" , או לוודא שזה לא "מפורסם" שהוא נוטל כדורים , ולכן יש להתנהג ברגישות ולברר אצלם למה הם שואלים על נושא הנפש, ומה ידוע להם, ממה הם חוששים,ומה מקובל עליהם, וכדומה.)

3."אם יכול לסובב התועלת בלי שיצטרך לגלות , יסובב התועלת ולא יגלה". (למשל, אם ברור שאין שום סיבה לבחורה לגשת לבחור כזה, ויש כאן פשוט טעות ברורה בהצעה זו, וברור שסובל מבעיה נפשית. אין צורך לחשוף דבר המחלה , ותשתדל להניעם מהשידוך בנימוקים אחרים).

ועשית הישר והטוב לדבר ולחשות דבר בעתו

הרב אלעזר וולך

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל