לתרומות לחץ כאן

שאלות בעניין העובד כמתמחה עבור מדינת ישראל

שלום רב!

אני מתמחה שסיים את כל שנות ההתמחות במקצוע כירורגי. סיימתי גם את כל הרוטציות.
מדינת ישראל היא המעסיקה שלי.
עברתי שלב א, אך לצערי נכשלתי בפעם השנייה בשלב ב.
מועד הבחינה הבאה שלי בעוד חצי שנה.
שאלותיי:
1.האם מנהל המחלקה צריך להשאיר אותי במשך חצי שנה במחלקה עד למועד הבא של הבחינה?
2.על פי תלוש המשכורת שלי מופיע שתאריך סיום העסקה שלי הוא: 30.6.13, במידה והבוס שלי מסיים את העסקתי בתאריך 9.2.13 האם אני זכאי לפיצוי כספי?
3.במידה ואעבור את בחינת שלב ב במועד הקרוב, מי משלם לי את מענק המתמחים?

בנתיים קיבלתי חוו"ד עו"ד כדלהלן:

שלום רב,

בהמשך לשיחתנו להלן סיכום תשובותיי לשאלותיך:

1. סעיף 19(א) להסכם הקיבוצי מיום 15.3.79 קובע: "רופא שסיים תקופת התמחותו ימשיך להיות מועסק עד למועד בחינת ההתמחות הקרובה."
ובהמשך לכך, סעיף 19(ב) לאותו הסכם קובע: "רופא אשר לא ניגש או לא עמד בבחינת ההתמחות, ימשיך להיות מועסק במשך שנה אחת בלבד ממועד הבחינה האמורה לעיל…"

עפ"י הסעיפים האמורים ועמדת הר"י, הכוונה הינה שלאחר סיום תקופת ההתמחות, הכוללת השלמת כל חובות הסילבוס כולל ניתוחים, הרופא ימשיך להיות מועסק עד לבחינת שלב ב' הקרובה, כלומר הבחינה הראשונה לאחר סיום כל חובות סילבוס ההתמחות.
אם ניגש הרופא לבחינת שלב ב' הראשונה שלאחר סיום כל חובות סילבוס ההתמחות ולא עבר אותה או לחילופין לא ניגש כלל לבחינה זו, ימשיך הרופא להיות מועסק עוד שנה אחת בלבד(ולא פחות מכך) מיום אותה בחינה.

בתקופה בה ימשיך הרופא להיות מועסק כאמור, יהיה זכאי בכל זכויותיו כמתמחה.

2. להבנתנו, תקופת ההתמחות הינה עבודה לצורך משימה מוגדרת ולכן אנו מפרשים אותה כנפרדת מתקופת ההעסקה שלאחריה, וכמזכה בפיצויים. משמעות "תקופת ההתמחות" המזכה לעמדתנו בפיצויי פיטורין כוללת את סיום כל חובות ההתמחות, קרי גם מעבר הבחינות. אי מעבר הבחינות ועזיבת בית החולים מיוזמתו של המתמחה, לא תזכה בפיצויי פיטורין.

במידה ובית החולים נוהג על פי המפורט בסעיף 1, הרי שלעמדתנו, עם סיום ההעסקה באופן זה תהיה זכאי בפיצויי פיטורין.

3. הזכאות למענק בחינה היא למתמחה שניגש לבחינות במהלך התמחותו אצל המעסיק אצלו מבצע את ההתמחות ואותו מעסיק חתום על ההסכם הקיבוצי. אם בית החולים בו אתה מועסק חתום על ההסכם הקיבוצי ואם תעבור את בחינת שלב ב' בעודך מתמחה בבית החולים הזה, אזי תהיה זכאי למענק מעבר הבחינה.

4. הריני להבהיר, כי הסכמי הרופאים חלים גם על כירורגים של פה ולסת המועסקים על ידי המדינה ועל כן, תשובותיי אלו רלוונטיות ותקפות גם עבורך.

בהמשך לשיחתנו הטלפונית היום הריני להבהיר, כי הסכמי הרופאים חלים גם על כירורגים של פה ולסת המועסקים על ידי המדינה ועל כן, תשובתי אליך המצורפת למייל זה הינה רלוונטית ותקפה גם עבורך.

אשמח לסייע בכל שאלה נוספת.

בברכה,

שרון פלדמן, עו"ד/ תחום יחסי עבודה
המחלקה המשפטית/03-6100433
ההסתדרות הרפואית בישראל

תשובה:

כאשר המעסיקה היא מדינת ישראל, היחסים בין המעסיקה והעובד אמורים להיות על פי חוקי המדינה והם הקובעים גם לפי דין תורה. כך שבעצם כל שאלותיך הן שאלות משפטיות ולא שאלות הלכתיות.

מקורות:

עיין בתומים סי' קד סק"ג שבעסקים עם גוי התנאים הם כפי חוקי המדינה, כל שכן כאשר עושים עסקים עם המדינה עצמה שהכול נעשה על דעת חוקיה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל