לתרומות לחץ כאן

כמה פרטים בענין קידושי שחוק

שלום רב .
אני חוזר בתשובה בן 18 חזרתי לפני 3 שנים בתשובה ויש בזיכרוני מקרה מעורפל מאוד בו אני זוכר כי אמרתי למשהי בצחוק "התנשאי לי ?" (כשאר הייתי חילוני)ואיני זוכר אם נתתי טבעת לידה (בכל מקרה טבעת שהיא שלי לא היתה שם כי מעולם לא קניתי טבעת למשהי אולי רק טבעת שלה שהיא הורידה והניחה על השולחן ) .
אני זוכר את המקרה בצורה מאוד מעורפלת איני זוכר מי זו היתה ומה היתה המציאות אם היה מישהו שם או לא כי זה היה ממש מעשה שטות וחסר חשיבות בעוונותי הרבים .
המקרה מאוד מאוד מדאיג אותי אני ממש בוכה על זה , אני רוצה לדעת אם יש לדבר השלכות על העתיד שלי שאני ארצה לישא אישה יראת ה' כרצוני ????
האם יש כאן חשש קידושין בלשון שהזכרתי ??? (יש לציין שאני לא יודע מי זאת היתה)

תשובה:

שלום רב.

כפי אתה מציין כאן, יש תהיות רבות בסיפור שלך, ולכן אין לך כל סיבה לחשוש שמא יש כאן "קידושין".

א. אתה כלל לא בטוח כי אכן היה מקרה כזה, אין לא לך ודאות שאכן נתנת בידה טבעת.

ב. דבר נוסף, אתה מציין כי הטבעת אם היתה כזו לא היתה שלך, ולכאורה היתה שלה. דוקא דבר זה צריכים לדעת את הפרטים משום שטבעת של האשה עצמה, אין בזה חסרון אם היא נתנה אותו לגבר כדי להתקדש בו. (עי' שו"ע אבה"ע סי' כח סעי' יט. וראה כאן בהרחבה). אך מחמת שאר הפרטים כאן אין לך כל סיבה לחשוש.

ג. לא צוין אם היו עדים כשרים במקרה הנ"ל, כידוע קידושין ללא נוכחות של עדים כשרים אין בהן כלום.

ד. הנוסח "התנשאי לי?" אין בזה קידושי ודאי, ויש לעיין אם חשש קידושין יש בזה כשהיא אומרת כן! ומקבלת את הטבעת לידה.

ה. ציינת כי היא קיבלה את הטבעת לידה, והניחה על השולחן, גם בזה צריך לדעת פרטים יותר מדוייקים אם זה היה מיד או לא כמבואר בסי' כז, ואני מבין שאין אתה זוכר יותר מה שציינת.

ו. עצם העובדה כי אינך יודע מי זו היתה אם בכלל, אינו צריך לגרום לך לחשוש שמא היא מקודשת לך, וממילא לך אסור להנשא לקרוביה כגון אחותה וכד', ומשום שאינך יודע מיהי לכאורה תהא אסור בכל הקרובות שבעולם כמו שמצינו בגמ' (גיטין סד,א) מי ששלח לשליח לקדש לו אשה ומת השליח ואין ידוע את מי קידש, אסור בכל הנשים שבעולם (שמא הן קרובתיה).

משום שלדעת רוב הראשונים מעיקר הדין אין לאסור לאותו משלח את כל הנשים שהבעולם, ורק חז"ל גזרו עליו כדי שלא יעשה כן ויצא מכשול תחת ידיו. אבל גזירה זו מצאנו רק כשהוא קידש ע"י שליח, והיא לא שייכת כלל במי שקידש אשה ואינו זוכר מיהי. ולדעת הרמב"ן שם, שאכן הוא אסור בכל הנשים מעיקר הדין, גם זה אינו אלא מחמת הספק, ועקב ריבוי הצדדים והספיקות שבמקרה זה אין כל סיבה לחשוש.

ז. כי נושא קידושי שחוק אין בזה אלא חשש קידושין, ובןדאי שאין כאן קידושי ודאי, סברא זו מצטרפת לכל הנ"ל כדי לחתום את שאלתך בבירור שאין לך כל סיבה לחשוש שמא יש כאן קידושין.

בהצלחה בהמשך דרכך!

הצטרף לדיון

8 תגובות

  1. בהמשך לשאלה הקודמת רציתי להבהיר כמה עניינים . 1.אני לא יודע מי זאת היתה אבל יש לי 3 נשים שאני חושב שאולי זו אחת מהן האם זה משנה את הפסיקה ? 2.התכוונתי שהיא הניחה את הטבעת על השולחן ואני לקחתי אותה ואולי נתתי בידה ולא שהיא הניחה את הטבעת על השולחן אחרי הנתינה (ושוב פעם זה לא ודאי) 3.היה לי חבר אחד בכיתה שהוא שומר שבת ואחד מחלל שבת אבל לא בפרהסיא אבל שוב פעם אני לא זוכר אם הם היו נוכחים באותו זמן . האם הפרטים שאני מציג משנים את הפסיקה או לא ? בגדול לידע הכללי בלי קשר לשאלה שלי הספציפית רציתי לדעת האם קידושין בצחוק עם המילים "התנשאי לי" וטבעת של הבחורה הם קידושין ? הרי שלא מצינו בחז"ל לשון כזו … תודה רבה וסליחה :]

  2. הפרטים שהינך מציג אינם משנים את הפסיקה.
    אתה עדיין לא יודע שהיו שם עדים כפי שאתה כותב. צריך להבין, כדי שנדע אם יש עדים, אתה צריך להיות בטוח כי היו שם שני עדים כשרים שראו ושמעו.
    גם מה שכתבת כי אתה סבור שאם היתה מישהי בכלל, זו אחת משלש נשים מסויימות אינם משנים הרבה את התמונה, כי כבר כתבתי לך שאפילו אם אינך יודע כלל מיהי האשה אינו דומה לדין של שלח שליח לקדש ומת השליח שאסור בכל הנשים שבעולם.
    ככלל, על הנוסח "התינשאי לי?" ודאי שכך אין זה לשון קידושין, שהרי קידושין צריכים להיות בצורה ברורה שהוא אומר הרי את מקודשת לי וכד', ולא בצורת שאלה. אולם לא הייתי החלטי בענין משום שאתה ודאי מתכוין לומר שהיא אמרה כן, וכתוצאה מתשובתה מסרת בידה טבעת, וכאן יש אולי לחשוש לקידושין מכמה סיבות, לכאורה אין זה גרוע מ"נתן הוא ואמרה היא" שהגמ' מסתפקת אם יש בזה משום קידושין, שהרי לאחר שהיא השיבה כן! לכאורה אנו באותו המצב. (ועל הלשון עצמו של "הרי את נשואתי" ראה ב"ש שם סק"ח). ובנוסף, ראה ברמ"א סי' כז סעי' ג' בשם תשובת מהר"ם מרונטבוג אם הוא נתן לה טבעת ולא אמר לה כלום, אלא ששניהם מודים כי הוא היה לשם קידושין.
    שוב צריך להדגיש, כי כל זה הוא בנוסף לעובדה כי הכל היה לשם צחוק ולא לשם קידושין, וכל האריכות בזה הוא רק להחומרא של הרמ"א (בסי' מב) שמחמיר לחשוש לקידושי שחוק.

  3. אז לפי הבנתי הפסיקה היא שאין לי מה לחשוש כלל לקידושין במקרה הנ"ל ? תודה רבה רבה רבה לך יישבת את דעתי לשוב וללמוד תורה בנחת ובשמחה הייתי מאוד מבולבל ומודאג מזה …

  4. מחילה על ההטרדה אבל יש לי רק עוד שאלה קטנה "תורה היא וללמוד אני צריך" הבנתי שצירפנו ספיקות רבות כדי מחמת דעת הרמ"א שחושש לקידושי צחוק ולכן אין חלות של קידושין . כמה ספיקות יש לצרף בפועל כדי לא לחשוש לחומרא של הרמ"א , כוונתי היא שאם אני חושש מאוד שיש נערה מסויימת שדווקא איתה קרה המקרה . האם נצרף את הספיקות:1.מקרא לא ודאי,2.לא יודע אם נתתי לה טבעת,3.אי ידיעה אם היו עדים,4. "התנשאי לי" אינו ודאי ויש לעיין אם יש חשש קידושין ונחתום בקידושי צחוק להגיד שאין כאן חלות של קידושין ? אנא תעזור לי ובאמת שזה שאלה אחרונה במקרה הנ"ל סליחה ומחילה.

  5. חס ושלום, אינך צריך לחשוש, אתה לעולם לא מטריד.
    בכל אופן, סיכמת את הנושא היטב, ואין לך כל צורך לחשוש שמא יש כאן קידושין גם אם אתה מדבר על אשה מסויימת.
    ככלל, כדאי לציין בנוסף, כי כל מה שבמצינו שהרמ"א חשש והחמיר בקידושי שחוק, היינו רק כלפי איסור אשת איש – זאת אומרת להקפיד על האשה. אבל במקרה שלך החשש הוא רק שלך. (ואם היא אינה זוכרת, בודאי שאינה צריכה לחשוש לכלום).

  6. תודה רבה ברוך השם אני נקי . אין צריך לשאול אותה אם היא זוכרת נכון ? כי רשמת "אם היא אינה זוכרת שהיא אינה צריכה לחשוש לכלום"

  7. אם שאר הפרטים היו מראים כי לכאורה יש כאן קידושין, וכל הספק הוא אם היא מודעת וזוכרת את הענין, בודאי היה צריך לפנות אליה ולשאול אותה, ורק אם היא מכחישה או לגמרי לא זוכרת מכלום, היא נאמנת לגבי עצמה כמבואר באבה"ע סי' מה. אולם מאחר ששאר הפרטים לא מורים על קידושין כפי שצוין לעיל, לענ"ד אין צריך אפילו לפנות אליה ולשאול אותה. אתה יכול להרגע הכל בסד גמור!

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל