לתרומות לחץ כאן

חשש כשרות באימוץ תינוק

אנו זוג שעומדים לפני אימוץ של ילד למשפחה, כחלק מהתהליך נשאלנו איזה סוג לדין נרצה: אב לא ידוע, אב ערבי, וכו'.
שמעתי שיש בעיות של פסולי חיתון, איך אני יכול לדעת שהילד שאני מאמץ הוא לא פסול חיתון או ח"ו ממזר?
יש מקרים שגורמים לזה? מה הם?

תשובה:

שלום רב.

בודאי כדאי לדאוג ששני ההורים יהיו יהודים. אולם אין לחשוש שמא הילד הוא פסול לקהל.

יחד עם זה, ניתן לברר אצל העובדת הסוציאלית אם ישנה איזה בעיה כלשהי, או בבית הדין הרבני.

בהצלחה!

מקורות

בהלכה יש דין "אסופי" זאת אומרת תינוק שנאסף ברחוב ואין יודעים מיהו אביו או מיהו אימו. הדין הוא כי בודקים לפי רוב העיר אם הם יהודים, יש להניח כי תינוק זה גם יהודי, ואם הם גויים, להיפך. מלבד זה יש דין "שתוקי" דהיינו שיודעים מיהי אימו ואין יודעים מיהו אביו, כאן ההלכה קובעת כי אם האם אומרת "לכשר נבעלתי" היא נאמנת, ואילו אם היא שותקת ואינה מספרת ממי התעברה הילד אסור לבא בקהל מספק שמא אביו הוא פסול (ממזר).

הנודע ביהודה מעיר, כי לכאורה כל "אסופי" בנוסף, הוא גם "שתוקי" שהרי גם אמו אינה ידועה. וביאר, כי במקרה שהשנידון הוא רק על הילד לעולם די ברוב כשרים להתירו, ולכן ב"אסופי" לא מסתפקים שמא אביו פסול. אולם כשהנידון הוא על האם עצמה האם היא כשרה לכהונה (כך הוא המקרה השכיח יותר ב"שתוקי", ואין כאן המקום להאריך מדוע) חז"ל הצריכו בדיקה יותר מעמיקה ולכן צריך רוב כפול.

אמנם יש שחולקים על הנודע ביהודה (הבית מאיר באבה"ע סי' ד' בעי' כו והשב שמעתתא ש"ד פי"ז). אולם גם לשיטתם כשיש "תרי רובי" די בזה כדי שיהיה כשר לקהל. דהיינו רוב כפול, גם רוב העיר, וגם רוב העוברים בעיר שאינם תושבי העיר, ראה כתובות טו,א). כיום בכל המקומות יש "תרי רובי" כשרים מאחר שאין אנו גרים במקומות מבודדים שלא נכנסים בקביעות עוברים ושבים, כך כתב בשב שמעתתא (ש"ד פכ"ג) ובחזו"א (אבה"ע סי' ו' סק"ז).

לכן בעצם אין מה לחשוש שמא הילד הוא פסול לקהל.

אמנם יש סוגיא נוספת בכתובות (כו,א) שם הגמרא דנה כשמגיע אדם לא מוכר אם די בעד אחד כדי להעיד שהוא יכול להנשא בקהל. ולדעה אחת בראשונים שם הסוגיא עוסקת בחשש שמא הוא ממזר. ותמה  החזון איש מדוע אין אנו הולכים לפי הרוב כנ"ל? וביאר, כי כאן חז"ל חששו שמא איש זה הוא "ממזר ידוע" שכבר נפסק עליו ממזרות במקום אחר ולכן הצריכו יתר בירור.

אך חשש כזה אין באימוץ, משום גם בגלל שבתיק האימוץ מופיע כל הפרטים עליו, כן אין כל חשש שמא פסול ינשא לכשרה. וגם שלא שייך כיום תינוק שכבר נפסק עליו ממזרות. בבתי הדין היום, כשיש איזה ספק בכשרותו של התינוק, משאירים את הפסיקה אודותיו למועד שהוא יבוא להנשא.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל