לתרומות לחץ כאן

דינים באבילות שלשים

אימי נפטר לאחרונה אני עדיין לא גמרתי את ה30 א. האם מותר לעשות כביסה ב. האם מותר להתחיל לאסוף דברים שלה או לחכות בגדים וכו" ג. נאמר לי שאסור לי לשמור על הנעליים שלה או להשתמש לצורכי?

תשובה:

שלום רב.

א. מותר לעשות כביסות לאחר השבעה בתוך השלשים, וכן מותר לגהץ. אך ללבוש בגדים (עליונים) מכובסים ומגוהצים מותר רק לאחר שלושים, או ליתן את הבגדים לאדם אחר שילבשם תחילה ואחר כך יוכל ללבושם.

ב. ניתן להתחיל לאסוף ולסדר את החפצים של הנפטר לאחר כלות השבעה.

ג. אכן נוהגים שלא ללבוש נעליים של הנפטר, אלא אם כן הם חדשים ועדיין לא לבשם. ויש מתירים אף נעליים שלא לבשם המת בשעה שהיה חולה.

 

מקורות:

א. שולחן ערוך סי' שפ"ט סעיף ז' ובדעת תורה שם כתב שהוא הדין שמותר לכבס על מנת ליתן לאדם אחר ללבוש וללובשו אחר כך מכיון שלא נהגו באיסור הכיבוס אלא הלבישה. ואיסור הלבישה מבואר ברמ"א שם סעיף א' ובש"ך שם סק"ד.

ג. ספר חסידים סימן תנ"ד ועי' ביביע אומר ח"ג יו"ד סימן ה' שכתב להתיר אף מנעלים ישנים שלבש אותם הנפטר רק בזמן שהיה בריא. ובשבט הלוי ח"ד סי' קנ"ב מתיר אף אם לא לבשם המת בשעה שנפטר.

 

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. מותר לרחוץ בצונן את כל גופו [אף שיש שהחמירו בזה מצד המנהג] ולחפוף את הראש בחמין בערב שבת לכבוד השבת. ראה רמ"א סי' שפא ובש"ך שם ס"ק א. וע"ע דגול מרבבה שם וחי' רעק"א.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל