לתרומות לחץ כאן

צפיה בתוכנית המשודרת במוצאי שבת ומציגה קטעים ממשחקים שצולמו בשבת

האם זה נכון וראוי ששומרי שבת שהם גם חובבי כדורגל יימנעו לחלוטין מצפייה בתכנית ששמה "שער השבת" המשדרת מידי מוצאי שבת את תקצירי משחקי ליגת העל בכדורגל?

תשובה:

שלום רב.

אסור להסתכל בשידורים חוזרים של משחקים שצולמו בשבת אף שמוצאי שבת, וטעם הדבר מכיון שעל פי ההלכה כאשר יהודי עושה מלאכה באיסור בשבת לצורך אחרים אסור ליהנות ממנה אלא אם כן עבר שיעור זמן שניתן במוצאי שבת לעשות מלאכה זו שוב, וישנם מלאכות שלא שייך לחזור עליהם במוצאי שבת, ומשום כך אסור ליהנות מהם לעולם, ולכן אם יהודי הסריט בשבת משחק כדורגל ועשה איסור בכך וכעת אסור ליהנות מהמלאכה שעשה בשבת עד שיעבור שיעור 'בכדי שיעשו', וכיון שבמוצאי שבת לא ניתן להסריט שוב את ההסרטה הזו מפני שהמשחק נגמר ולא יכול להיות שוב, ולכן אסור לעולם ליהנות ממלאכות כאילו שנעשות באיסור בשבת.

מקורות:

בספר ארחות שבת פרק כ"ה סעיף ס"ו האריך בזה, והביא ב' טעמים לאסור להסתכל בדבר זה עולמית, א' מכיון שיש קנס בכל דבר הנעשה במזיד לצורך אחרים, ב' מטעמו של הגרי"ש אלישיב זצ"ל שכל דבר שלא ניתן לחזור ולעשותו אין שייך בו שיעור 'בכדי שיעשו' שכל דין 'בכדי שיעשו' הוא רק מפני שיכול שוב לעשות את אותו הדבר שנעשה בשבת וממילא אין לו הנאה ישירה מהמלאכה שנעשתה בשבת, אך צילום דבר שהיה בשבת שלא יכול לחזור שוב אין שייך בו בכדי שיעשו וממילא אסור לעולם. וכן כתב בילקוט יוסף (שבת ג' עמוד ע') שמכיון שעושים כן במזיד דרך קבע לצורך הרבים, יש לאסור ההנאה ממלאכתם לעולם.

הצטרף לדיון

6 תגובות

  1. כתבתם "שעל פי ההלכה כאשר יהודי עושה מלאכה באיסור בשבת לצורך אחרים אסור ליהנות ממנה אלא אם כן עבר שיעור זמן שניתן במוצאי שבת לעשות מלאכה זו שוב,". איך זה מתיישב עם דברי המשנה ברורה סימן שי"ח סעיף א' ס"ק ה' "דלא בעינן להמתין בכדי שיעשו אלא במלאכה הנעשית ע"י אינו יהודי בשביל ישראל"?

  2. ר' במאור השבת חלק א' סי' י"ח הערה סו בשם הגרש"ז אוירבאך זצ"ל והגרי"ש אלישיב זצ"ל שמעשה שבת הנעשה על ידי מחלל שבת לצורך ישראלים אחרים צריך גם כן להמתין עד בכדי שיעשו, וכן בכתב סופר או"ח סי' נ' האריך להוכיח שיש להחמיר בישראל מומר ולהמתין עד בכדי שיעשו.

  3. חז"ל קנסו בבישול במזיד וכדו' שיש לו תקנה במאכל אחר וגם יכול למכור (משנ"ב שיח ס"ק ד). אבל משחק וכדו' שאין תקנה במשחק אחר שכל משחק הוא משהוא אחר. מנין שחז"ל קנסו גם בזה ?

  4. אתה יוצא מנקודת הנחה שלא ידוע לי מקורה… שחז"ל אסרו הנאה רק בגלל שהיא לא נצרכת לנו במיוחד, אין לכך מקור [אא"כ מדובר בפיקוח נפש…]! אסור להנות ממעשה שבת, וכיון שאת המשחק הזה אי אפשר להסריט אחרי שבת, מטעמים מובנים, אסור לצפות בו לעולם.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל