לתרומות לחץ כאן

למי שייך הקדיש שלאחר קריאת התורה

למי שייך הקדיש שלאחר קריאת התורה, והאם יכול אבל מהקהל לאומרו, והאם יכולים להצטרף אליו אבלים אחרים לאמירת הקדיש?

תשובה:

הבעל קורא אומר את הקדיש לאחר קריאת התורה, ויכול גם העולה האחרון לאומרו אם הוא אבל או שיש לו יארצייט, ויש הסוברים שאף אבל אחר  מהקהל יכול לאומרו במקום הבעל קורא. אך אין לאדם אחר מהקהל להצטרף לאמירת קדיש זה.

מקורות:

בספר שערי אפרים שער י' ה"ט כתב שהוא של הבעל קורא או העולה האחרון (ועי' בספר שיח תפילה עמ' תקנ שכתב לבאר את טעם הדבר שקדיש זה שייך לבעל קורא, מכיון שאמירת קדיש זה שייך לזה שאמר את הדבר שעליו אומרים את הקדיש, והוא הבעל קורא, או העולה שקורא גם כן בתורה יחד עמו), וכן נראה על פי טעמו של הרוקח (הלכות ט' באב עמוד שיא) לקדיש זה, וכתב וזה לשונו: לפי שאין לך כל דיבור ודיבור שבתורה שאין בו שם המפורש שאין אנו יודעים לפיכך צריך להקדיש על אותו שם', ומשמע שהוא שייך לקורא בתורה. אך בשדי חמד מערכת אבילות אות קס"ג הביא מהאגודת אזוב שדייק משו"ת התשב"ץ (ח"ג סי' קע"א) שקדיש זה שייך לאבלים, ויש שכתבו שיש טעות סופר בדברי התשב"ץ ואין להוכיח מדבריו כלל. ועי' עוד בשו"ת שבט הלוי חלק א' סי' קכ"ג שכתב שמי שנוהג ליתן הקדיש לאבלים שפיר עביד.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. שלום רב
    אתם מסיימים התשובה ב:"אך אין לאדם אחר מהקהל להצטרף לאמירת קדיש זה."
    א.אפשר בבקשה להביא
    ראיה לזה
    ב.האם זה שייך גם להספרדים שאומרים קדיש ביחד?(כשיש כמה אהילים בביה"כנ)
    תודה

  2. הקדיש שלאחר קריאת התורה אינו קדיש יתום, לכן גם אלו שנהגו קדיש יתום לומר כמה יחיד, זה לא שייך כאן כלל וזה דבר פשוט.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל