לתרומות מתנות לאביונים לחץ כאן

מתווך שהראה דירה שכבר הציע מתווך אחר

מתווך א' הציע ללקוח דירה במחיר מסוים וקבעו מועד להראותה, אך בטרם הספיק להראותה ללקוח מתווך ב' הציע ללקוח את אותה הדירה במחיר נמוך יותר במאה אלף שקל. (יצויין כי הצעת מחיר הנמוכה היית יוזמת המתווך ולא היית מקובלת כלל על המוכר באותה העת). הלקוח ראה את הדירה ע"י מתווך ב' (והתנצל בפני מתווך א' שעושה כן משום המחיר הנמוך שמובטח לו, ואמר שאם אכן המחיר הוא שקרי הוא יחזור למתווך א') אך העיסקה לא יצאה אל הפועל בגלל הפער במחיר.
כעבור חודשיים, המוכר הסכים להוריד את המחיר והתקרב למחיר שהוצע ע"י מתווך ב' והעיסקה נחתמה.
האם מתווך א' יכול לתבוע את מתווך ב' מדין עני המהפך בחררה? האם מגיע לו חלק מדמי התיווך?

תשובה:

אני מתנצל על האיחור במתן התשובה.

יש טענה של 'עני המהפך בחררה', אבל בדיעבד לאחר שהמתווך השני כבר עשה את עבודתו, אין המתווך הראשון יכול לתבוע כסף ממנו פיצוי כספי.

אבל המתווך הראשון יכול לתבוע מהלקוח שליש תיווך כמציע, אם הלקוח אכן חשב על ההצעה ברצינות גם כששמע מחיר גבוה. גם אם המתווך השני סיכם עם הלקוח על דמי תיווך מלאים, אין זה פוטר את הלקוח מלשלם למתווך הראשון את חלקו המגיע לו.

מקורות:

דין 'עני המהפך' בשידוכין אם מכניסים שדכן על שידוך שהציע שדכן אחר כתב בערוך השולחן אבן העזר סוף סי' נ, ומסתבר שהוא הדין בתיווך. אף שבמקח וממכר יש סוברים שניתן לחייב את הקונה השני שעבר במזיד על איסור 'עני המהפך' לחזור ולמכור לקונה הראשון (עיין חידושי הרמב"ן ב"ב דף נד ע"ב וחידושי הריטב"א קידושין דף נט), מכל מקום במקרה כזה שהשני עבד ואין אפשרות להחזיר את הגלגל אחורנית לכו"ע אין מקום לתביעה ממונית בדיעבד.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. האם גדר החיוב למתווך הוא מדין פועל או מדין 'נהנה' ?
    בשלמא אם חיובו כפועל מובן שחייבים לשלם לו גם אם התווסף מתווך נוסף
    אולם אם חיובו מדין 'נהנה' לכאורה כאשר מתווך נוסף עשה את אותה הפעולה יכול הלקוח לטעון שהתברר שלא נהנה כלל מהמתווך הראשון.

  2. מתווך שהתבקש מהלקוח לעבוד או לתת מידע יכול לתבוע גם מדין פועל. אבל מתווך שלא התבקש כלום, יכול לתבוע רק מדין 'נהנה' או 'יורד'.
    גם אם החיוב הוא מדין 'נהנה' אם היו שני מתווכים, יש לשלם לראשון כיון שההנאה מתייחסת למעשה הראשון ולא למעשה השני, רק שאם השיגו לאחר מכן את המידע בחינם שוב ניתן לטעון למתווך הראשון שאין צורך לפעולתו.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל