|
בששת ימי החול שלו |
ביום השבת שלו |
מלאכות מה"ת |
מותר רק כדי פרנסתו. ובבה"ל נסתפק אם זה גם מה"ת או רק חומרא דרבנן[1]. [ומרמב"ן מוכח דהוי דרבנן ולקרית ספר הוי ספק תורה] |
אסור ורק כדי פרנסתו מותר מפני פקו"נ |
מלאכות דרבנן |
מותר דספק דרבנן לקולא. כ"מ במג"א פמ"ג א' ומ"ב סק"ט. וצ"ע דהא הוי קבוע כמג"א שם סק"ד. אמנם בתו"ש חולק ומחמיר אף בשבותין[2]. |
לתוס' אסור דרק בתחומין שרי כדי שיצא משם מהר וכן פסק המג"א, אבל הר"ן מיקל בתחומין משום דהוי דרבנן וכ"פ הא"ר דכל השבותין מותרין |
הנחת תפלין |
מניח. וצ"ע אי מברך ע"ז ומסתבר שכן מברך |
לפי הבה"ל מניח דאזלי' בתר רוב ימים [ובלבד שלא יניח בשעת התפלה דהוי תרתי דסתרי] וע"ע באמרי יושר ח"ב קמ"ט ב' שדן בזה לפטור[3] |
קדוש והבדלה |
משמע דפטור. וצ"ע ל"ל יקדש (בלי שו"מ) לצאת יד"ח מה"ת. ראש יוסף. ואולי י"ל דל"ש לקדש כל יום היות וכל ענינו להחשיבו יותר משאר הימים. |
בריטב"א נסתפק אי מברך בשם או לא. ובר"מ פ"ב הכ"ב מבואר דמברך וכ"נ במ"ב שעה"צ ב' |
תחומין אלפיים |
מותר |
תלוי בב' הדרכים בתוס' סט: וקיי"ל בשו"ע סע"א דשרי |
תחומין י"ב מיל למ"ד דהוא מה"ת |
לרמב"ן מותר אף למ"ד תחומין דאורייתא דכיון דהוי רק עשה לא החמירו, אבל המאירי החמיר לילך יותר מג' פרסאות [וצ"ע דתחומין במדבר אף בי"ב מיל הוי רק דרבנן] |
לפי הרמב"ן לכ' תלוי בב' הדרכים בתוס' סט: וקיי"ל בשו"ע סע"א דשרי ולפי המאירי ודאי שאסור |
שביתת בהמתו ומחמר |
אסור וגרע מתחום י"ב מיל. פמ"ג מ"ז א' דרק בתחומין י"ל דהקילו כדי שלא ישאר בארץ גזרה |
אסור |
מלאכות ביו"ט |
דינו כשבת. פמ"ג שם |
דינו כשבת |
תפלה |
מתפלל כימי החול |
מתפלל תפלת שבת. פמ"ג מ"ז א' ע"פ הר"מ וכ"כ מ"ב סק"ג |
[1] ול"א בת"ר דהוי קבוע. מג"א. וע"ע קובה"ע סי' כ"ז ה' בשם הגר"ח דאולי מדרבנן ל"ש רוב היכי שאין הכל לפנינו. או דהוי תרתי דסתרי.