לתרומות לחץ כאן

צירוף לזימון מי שאכל מזונות ומחלל שבת

בוקר טוב
סעודה שלישית ביום שבת שהשבת יוצאת בשעה חמש וחצי ומישהו בא לאכול בשעה חמש ועשר דקות האם מותר לו לאכול ששמעתי שיש משהו עם לשתות
ואם זה רק מנהג או שזה ההלכה
ו4 אנשים אוכלים אחרי נטילת ידים ואחרים אוכלים מזונות והתחילו לאכול מזונות בשעה חמש ועשר דקות האם הם מצטרפים לזימון

שאלה שניה
מישהו שמחלל שבת לדוגמא הגיע לבית כנסת עם מונית
האם אפשר לצרף אותו לזימון של 10
מחכה לתשובה ותודה מראש

תשובה:

שלום רב.

לענין זמן אכילה, אם לא התחיל לאכול לפני השקיעה פת אין לאכול ולשתות לאחר השקיעה. ואם נוהגים במקום זה כרבינו תם, מותר להתחיל לאכול פת אף בזמן בין השמשות שהוא י"ג דקות אחרי השקיעה, וגם במקום שאין נוהגים כרבינו תם יש מקילים ליטול ידיים כמה דקות אחרי השקיעה.

אפשר לצרף לזימון גם מי שאוכל מזונות, ואף אם אוכל ירקות, אך רק אם רוב האוכלים נטלו ידיים ואכלו פת. ולכן אם רק ארבעה נטלו ידיים יש לעשות זימון אך ללא אמירת 'אלוקינו'.

לענין צירוף מחלל שבת בפהרסיא לזימון, אם הוא תינוק שנשבה ניתן לצרפו לזימון, וכן אם יש ספק אם הוא תינוק שנשבה או סתם מחלל שבת בפרהסיא ניתן לצרפו (לזימון בשלשה), אך אם ידוע שאינו סתם תינוק שנשבה אין לצרפו לזימון, ובכל מקרה אין לתת לו בעצמו לזמן.

מקורות:

לענין אכילה אחרי השקיעה, ראה בשמירת שבת כהלכתה פרק נ"ו סעיף ד' ובהערות שם. ולענין אדם שהתחיל לאכול מזונות או לשתות לפני השקיעה שאינו יכול להמשיך ראה במשנה ברורה סי' רצ"ט סק"ה, ערוך השלחן סעיף ה ובמנוחת אהבה ח"א פרק ט סעיף א.

ולענין צירוף לזימון, ראה בשולחן ערוך סי' קצ"ז סעיף ב' ובמשנה ברורה שם, וראה עוד בקצות השולחן שם סק"ט מה שהקשה בדעת הפוסקים לענין פת הבאה בכיסנין העשויה מדגן.

לענין צירוף מחלל שבת לזימון, בספר וזאת הברכה פרק י"ד הביא בשם הגרש"ז אוירבך זצ"ל שניתן לצרף תינוק שנשבה ע"ש שדייק כן בדברי הביאור הלכה, וכן בכל ספק ניתן לזמן בשלשה כמבואר בביאור הלכה סי' קצ"ז ס"א ד"ה עמהם. ובפרט לדעת החזון איש שכל מחללי שבת שבזמנינו יש להם דין תינוקות שנשבו.

הצטרף לדיון

2 תגובות

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל