יש כאלה שנוהגים להכין מהערב מים בכלי על יד המיטה, כדי שמיד כשהם יקומו בבוקר הם יטלו את הידיים והם לא מברכים על הנטילה הזאת בגלל שהגוף לא נקי , אלא הם מברכים אחרי הבית הכסא.
רציתי לשאול מה דעת הפוסקים לגבי ההנהגה הזאת ,כי הבנתי ממישהו שיש פה ספק ברכה לבטלה . אשמח למקורות – תודה רבה.
תשובה:
שלום רב.
מבואר בפוסקים שכך יש לנהוג לכתחילה, ליטול ידיו ולא לברך 'על נטילת ידים', לאחר מכן לעשות צרכיו ולברך את שני הברכות 'על נטילת ידים' ו'אשר יצר'. ויש הנוהגים לברך גם את ברכות אלו רק על סדר הברכות בהגיעו לבית הכנסת.
מקורות:
משנה ברורה סימן ד' סק"ד בשם המג"א, החיי אדם והגר"א.