לתרומות לחץ כאן

הטעם שאין מזכירים את חנוכה בברכת מעין שלש

ברצוני לשאול למה את ברכת על הניסים אומרים בתפילת עמידה ובברכת המזון ובברכת מעין שלוש לא אומרים?

תשובה:

בפוסקים כתבו ב' טעמים לכך שאין מזכירים את חנוכה בברכת מעין ג', טעם אחד כיון שתיקנו להזכיר את חנוכה רק היכן שיש הודאה ובברכת מעין שלש אין הודאה כבברכת המזון, טעם נוסף, מכיון שגם בברכת המזון טעם ההזכרה הוא רק בגלל המנהג ובברכה מעין שלש אין מנהג. וטעמים רבים נוספים נאמרו באחרונים.

מקורות:

טעמים אלו כתבו הגר"א בסי' ר"ח סי"ב והאליהו רבא סי' תרפ"ב סק"ב הובא בשער הציון שם סק"ג. ובהגדה של פסח מבית לוי הובא בשם הגר"ח מבריסק שביאר את טעם הדבר מפני שברכת מעין שלש היא מעין הברכות שבברכת המזון ולא מעין האזכרות, ואף על פי כן את שבת והמועדים מזכירים מכיון שהדין הוא שמי ששכח לומר רצה או יעלה ויבוא ונזכר לאחר שגמר ובנה ירושלים אומר שם ברכה מיוחדת להזכיר את השבת, וכיון שנתקנה ברכה עליהם אף שהיא רק לשוכח יש להזכירם בברכת מעין שלש אך בעל הניסים של חנוכה שאינו ברכה כלל לא תיקנו להזכירו בברכת מעין ג'.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל