1.האם במקרה שאני אוכל לחם או מזון אחר בכמות הקטנה מכזית בפחות מהזמן שמחייב ברכה, ולאחר זמן זה אני אוכל יותר מכזית-האם אני מתחייב בברכה אחרונה(לדוגמא במקרה של לחם, זמן מחייב ברכה הוא 6 דקות-האם במקרה שבו אני אוכל פחות מכזית בשש דקות ולאחר מ6 דקות אלו, אני אוכל יותר מכזית, האם אני מתחייב בברכה אחרונה)?
2.האם יש סדר לברכות הנהנין האחרונות (כמו שיש סדר לברכות הנהנין הראשונות-מזונות,גפן,עץ,אדמה,שהכל)?
תשובה:
שלום רב.
1. מתי שאוכל שיעור כזית בכדי אכילת פרס מתחייב בברכה אחרונה ואין זה משנה אם היה זה בתחילה באמצע או בסוף האכילה.
2. ראה כאן תשובה בענין זה.
מקורות:
1. וראה במשנה ברורה סי' ר"י סק"א שהביא מדברי הפרי מגדים שלענין פת אין צריך לאכול כזית בכדי אכילת פת אלא אם אכל שיעור שביעה מתחייב בברכת המזון מן התורה כיון ששבע, אך בשער הציון שם כתב שיתכן שאף על פי ששבע בעינן אכילה וכשלא אכל כזית בכדי אכילת פרס אין זה נחשב אכילה ולכן לכתחלה אדם שאכל פחות מכזית בכדי אכילת פרס ושבע, יראה לצאת מאדם אחר, או לאכול כזית נוסף לחייב את עצמו לכולי עלמא בברכת המזון.
רגע ,
אז למה הוזכר הזמן, רק בשביל עניין שבו אוכלים פחות כזית?
הזמן הוא המדד לשיעור האכילה המחייב בברכה אחרונה (לאו דווקא בפת), דהיינו שאם לא אכל בכל סעודתו שיעור כזית בתוך זמן של אכילת פרס (כ4 דקות) אינו מברך ברכה אחרונה, אף אם בסך הכל אכל הרבה יותר מכזית.
השאר תגובה