לתרומות לחץ כאן

חשש להימצאות כימקלים בהדברה של ירקות עלים בגידול ללא תולעים

בס"ד
כבוד הרב שלום,
ישנם שמועות שיש בעיה של כימיכלים מסוכנים בהדברה של הגידולים בחממות. כיצד אפשר לנקות פטרוזליה/כוסברה מגידול רגיל???

תשובה:

שלום רב.

אמנם ישנם שמועות כאילו, אך חמור יותר לאכול ירקות עלים מגידול רגיל שכמעט בלתי אפשרי כלל לנקותם לגמרי מתולעים, שכן צבעם של החרקים הוא כצבע הירק, וראה מה שכתב החתם סופר בתשובה (ח"א או"ח סי' קלב) וז"ל: רגיל אני לדרוש בשבת הגדול מי שאין לו אנשים מיוחדים מסוימים בעלי יראה הבודקים ומנקים אותם מרחש תולעים קטנים הנמצאים מאוד מאוד בימי פסח ואינם ניכרים לחלושי ראות, ע"כ מי שאין לו בביתו מי שיבדקנו כראוי טוב ליקח התמכא שקורין קרי"ן, ואם הוא נמנה שלישי במשנה והחסא הוא הראשון ומצוה מן המובחר, מ"מ חלילה להכשיל בלאו או בלאוין הרבה אפילו בספק משום קיום עשה דרבנן. ע"כ. וכן כתב להזהיר גם רבי חיים פלאג'י בספרו חיים לראש (דף עב).

לענין החשש מההדברה של הגידולים בחממות, שמעתי כי חברת 'חסלט' הודיעה כי היא משתמשת במינון מוגבל על פי תוו תקן, ואין בזה בעיה.

בהצלחה רבה.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. הרב עמאר חזר בו במכתב שהוציא לכל הרבנויות. יש התיחסות שלי שבוע שעבר ביתד נאמן במדור ״הקו החם״ וגם השבוע מהרב ויא ומראש המעבדה שבודקת את ירקות העלים כל יום.

  2. ידוע לי כי גם כשהיו סבורים שיש יתר חומרי הדברה בירקות ללא תולעים, והגרש"מ עמאר שליט"א רצה לטעון כי יש לחזור לירקות הגדלים באופן רגיל, היה אצל הגאון רבי עובדיה יוסף שליט"א, וגם לאחר שהניח אצלו את תשובתו ההלכתית בענין, דעת הגר"ע לא היתה נוחה בזה כלל, ואמר כי עדיף שלא יאכלו כלל ירקות אלו, ולא יכשלו ח"ו באכילת תולעים, ולכן לא רצה להצטרף לפסק דין הנ"ל.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל