לתרומות לחץ כאן

אכילת דגים שאכלו דגים טמאים

איך מותר לאכול דגי סלומון אף שרובם ניזונים בעיקר מסרטנים האסורים באכילה.

תשובה:

התורה אסרה לאכול מאכלות אסורים כפי שהם, אך בהמה או כל בעל חי טהור שאכל מאכלים לא כשרים והם כבר נתעכלו במעיו ונשתנה שמם ומהותם, מותר אחר כך לאכלו מכיון שאין זה אותו הדבר כפי שהיה, ואת זה לא אסרה התורה.

אמנם יש דברים שאסרה התורה לאכול אם בהמה אכלה איסור, כגון בהמה שאכלה כרשינים של עבודה זרה (שהם איסורי הנאה) כל ימיה נאסרת באכילה, אך כשאכלה איסורי אכילה אין בזה איסור כיון שנתעכל במעיה כבר והפך לחלק ממנה, ואת זה לא אסרה התורה.

מקורות:

לענין כרשיני עבודה זרה ר' בגמ' ע"ז מט,א ובשו"ע יו"ד קמב,א והט"ז שם, וברמ"א יו"ד סי' ס' סעיף א' ובש"ך שם באריכות ואיך שסיכם הדברים בערוך השולחן שם סעיפים ו' וז'. ומבואר בש"ך שם שבבהמה שאכלה כרשיני עבודה זרה לכתחלה אין לאכול אף אם אין כל מאכלה מכרשינים אלו (שזה וזה גורם הוא רק דין בדיעבד) ע"ש. וסברת החילוק בין איסורי אכילה לאיסורי הנאה מכיון שאיסורי הנאה אסרה התורה ליהנות מהם, וכל עוד אין זה וזה גורם לבהמה שתתפטם אלא האיסור, למעשה כשאוכל הבהמה נהנה מהאיסור. אך באיסורי אכילה לאחר שנתעכלה במעיה אף אם כל מאכלה מהם אין הוא אוכל את המאכלות האסורים כלל ולכן מותר אף אם כל מאכלה מהם.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל