לתרומות לחץ כאן

כתיבת כתובה חדשה כשהבעל אינו נוכח עקב מצב בריאותו

כתובה דאישתכח טעות ובאים לכתוב אחרת אולם הבעל אינו יכול להגיע בגלל מצב בריאות. האם מועיל לכתוב כתובה אחרת ע"פ ציווי טלפוני של הבעל?

תשובה:

שלום רב.

אם יש אפשרות שהעדים יבואו אליו לשמוע ממנו כשהוא אומר כתבו שטר כתובה לאשתי, בודאי אין כל חסרון. בפרט אם גם יקבלו קנין. אולם אם אין אפשרות כזו, יש אפשרות שהבעל יכתוב בכתב וחתימת ידו כי הוא ממנה את פלוני ופלוני שיכתבו שטר כתובה לאשתו, ואם אפשר לקיים את חתימתו העדים יכולים לכתוב כתובה לאשתו.

האפשרות של ציווי הבעל בטלפון (ע"י עדים שמזהים את קולו), תלויה במחלוקת, ולכן לכאורה אין הבעל יכול להתחייב עי"ז.

מקורות:

האפשרות הראשונה ברורה לגמרי, זו הדרך המקובלת לכתוב שטר על דעת המתחייב כמבואר בחו"מ סי' לט.

האפשרות השניה עפ"י כת"י של הבעל, ראה בשו"ת אגרות משה (אבה"ע ח"א סי' קיז ובעוד מקומות) שדן באריכות בענין ציווי הבעל לסופר שיכתוב גט, דעת הרמב"ן שלא מועיל שהבעל יאמר לאדם תאמר לפלוני שאני ממנה אותו לכתוב גט. וביאר, שאע"פ שאין כאן חסרון של מילי לא מימסרן לשליח, מ"מ אין כל ודאות שאכן אמר לו שיאמר לפלוני לכתוב גט (ולכן יש כאן חסרון "לשמה" ואכמ"ל). לכן אם יכתוב הבעל בכת"י שהוא ממנה אותו לכתוב גט מועיל אפילו לענין לשמה. א"כ כש"כ לענין הכתובה די בזה ואין כל ספק שהבעל מינה אותם לכתוב את הכתובה.

האפשרות לזהות אותו בקולו בשיחה טלפונית היא עפ"י "טביעות עינא דקלא" זאת אומרת טביעות עין עפ"י הקול שהם מזהים את קולו דרך הטלפון, עי' קצוה"ח סי' פא ס"ק יג שהביא מחלקות בענין זה אם תביעות עינא דקלא מועיל להוציא ממון או לא. ודעתו נוטה כי רק לענין איסורין מועיל טביעות עינא דקלא אבל אין להוציא ממון עפי"ז. וראה עוד בשו"ת אחיעזר ח"ג סי' טו שהביא מתשובת הר"י מגיאש שדעתו שמועיל טביעות עינא דקלא גם להוציא ממון. ומ"מ מאחר שיש בזה מחלוקת הבעל יוכל לומר כי לא הוא ציוה לעדים לכתוב כתובה, ועל כתובה כזו האשה אינה סומכת כלל. (זאת אומרת גם לשיטות שמועיל להוציא ממון בכה"ג, מ"מ מאחר שהבעל יוכל להפטר, לכו"ע לא יועיל בתור כתובה).

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל