לתרומות לחץ כאן

מצא כומתה ליד בסיס צבאי ואין בה סימן

בס"ד
שלום הרב, מצאתי הערב כומתה זרוקה על המדרכה ליד בסיס צבאי, על הכומתה לא היו סימנים מזהים וגם לא הייתה עליה סיכה, מה שאומר שהיא כנראה עוד לא בשימוש אף אדם, אלא כחלק מהמלאי, ברגע שהבחנו בכומתה על הרצפה, חייל אחר, שאינו שומר תורה ומצוות, לקח את הכומתה וביקש שאשמור כי ברשותי היה תיק, והיה גשם חזק בחוץ, אז נמלטנו משם, לשאול בבסיס האם ידוע של מי הכומתה זו לא הייתה אופציה מבחינתי בסיטואציה הזו, כי אז שאר החיילים היו לוקחים אותה מידיי ולעולם לא הייתה חוזרת לבעליה.
לחזור לבסיס הזה בכדי לשאול האם מישהו איבד זו טרחה מאוד גדולה בשבילי, וגם ככל הנראה אם אשאל שם מישהו, הוא יקח את זה לעצמו, סלח לי על השיפוט לכף חובה את חיילי ישראל, אך זו דעתי הכנה בסיטואציה הנ"ל.
כיצד לנהוג? אני עצמי חייל בצה"ל ואוכל לעשות שימוש בכומתה אם יתאפשר לי.
אני יודע שזה נשמע כאילו אני מנסה למצוא היתרים, אך זו הסיטואציה לאמיתה, לדעתי מדובר בייאוש בעלים, אך מצפוני לא הניח לי עד שכתבתי הודעה זו.
בתודה,
גילעד.

תשובה:

אתה יכול לקחת אותה לעצמך ולהשתמש בה גם מחוץ לצבא.

מקורות:

אין סימן באבידה. גם אם נאמר שהיא נמצאה לפני יאוש, ניתן לצרף את דעת הרמב"ם והשו"ע שבדיעבד אם אין בו סימן אינו מכיר את הבעלים יכול לקחת לעצמו, עיין שו"ע חו"מ סי' רס סעיף ט. בנוסף לכך, ככל הנראה הכומתה בבעלות המדינה וכל האזרחים שותפים בה ואין לאף אחד מהם בה שווה פרוטה. עיין שם סי' רסב סעיף ב.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל