לתרומות לחץ כאן

דברי חיזוק לתושבי הדרום

שלום לכבוד הרבנים

כיצד אוכל לחזק את בני משפחתי במצב הקשה השורר כעת בכל איזור הדרום, כולנו יושבים במקלטים מהבוקר ומנסים למצוא דברים כדי להתחזק בהם ולקבל בטחון ואמונה שהמערכה הנוכחית תעבור עלינו בשלום? תודה רבה ושיהיו בשורות טובות.

תשובה:

שלום רב לכם ולכל תושבי דרום הארץ.

מול המצב הקשה השורר במדינה בכלל ובאזורי הדרום בפרט, נתבונן יחדיו בדברי התורה ומפרשיה על פרשת השבוע, ונלמד מהם כיצד עלינו להתמודד עם מצב קשה זה.

כתוב בפרשה שיצחק אבינו אמר "הקול קול יעקב והידיים ידי עשו" (בראשית כז, כב), ומכאן למדו חז"ל: "בזמן שקולו של יעקב מצוי בבתי כנסיות אין הידיים ידי עשו – ואם לאו הידיים ידי עשו" (בראשית רבה סה, כ). דהיינו שבזמן שבני ישראל מתפללים ולומדים בבתי כנסיות אין כוחו של עשו מתגבר.

לכאורה יש לתמוה: איך דרשה זו עולה מתוך דברי הפסוק? המשמעות הפשוטה של הפסוק היא לכאורה להיפך – דווקא כאשר הקול קול יעקב, אזי הידיים ידי עשו. איך אפוא מתיישבת דרשת חז"ל הידועה עם פשוטו של מקרא?

נראה שנוכל ליישב הערה זו לאור דקדוק במילות הפסוק. המילה 'קול', המופיעה פעמיים בפסוק, נכתבת פעם אחת בכתב מלא (עם האות וי"ו) ופעם אחרת בכתב חסר (ללא אות וי"ו): "הקל קול יעקב, והידיים ידי עשו".

ייתכן שבכך מונח השורש לדרשת חז"ל, כשקולו של יעקב אינו 'קול', אלא 'קל', אז מתחזקות ידי עשו.

המילה 'קל' שווה בגימטריה למילה 'עין'. אם קולו של יעקב הוא 'קל' – כלומר, בתוך שדה הראיה של עין אנושית, אז הידיים ידי עשו. האות וי"ו, אות של חיבור, הופכת את הקול למשהו אחר – לקול שמחובר למקור עליון, קול שמתרומם ומתעלה למעלה מכל שדה ראייה.

אם הקול הוא באמת קול יעקב – קול עליון של בתי כנסיות ובתי מדרשות, קול המתעלה למעלה מכל ענייני העולם – אז אין ידי עשו שולטות בנו.

ולפי זה נלמד למצבינו אנו, שמול סכנה ממשית, מאיימת וקרובה, אין לנו אלא להתחזק באותו 'קול יעקב' – קול של תורה, קול של תפילה. בדרכי הקב"ה אין לנו השגה; אין אנו יודעים על מה, ואין אנו יודעים לאן הדברים יובילו. אך יש לנו אפשרות להיות שותפים: להעלות את קולנו אל אותו מקום עליון, ולהפיל תחינה בפני א-ל עליון שלא יישמע עוד שוד ושבר בקרבנו.

מובטחנו שהקדוש ברוך ששמר על עם ישראל במשך כל הדורות, הוציאנו ממצרים באותו ומופתים הוליכנו במדבר וליווה אותנו במשך כל השנים כדי להמשיך לקיימנו כעם, אף שבמשך כל כך הרבה שנים היו עמים רבים שנכחדו ובפרט עם קטן כמונו, ששבעים זאבים קמים עלינו בכל יום להשמידנו, נמשיך להאמין ולבטוח בבורא העולם שימשיך לשמור עלינו מאויבינו, יהי רצון שישמע ה' תפילתנו, ילחם את מלחמתנו וינקום נקמתנו, ויביא לנו רק ברכה ושלום – אמן!!

בשורות טובות.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל