לתרומות לחץ כאן

גרוש שחזר לגרושתו ללא קידושין, אם תצריכה לנהוג אבלות במותו

דחוף מאוד
אישה שנתגרשה ואח"כ חזרה לבעלה באיסור ללא קידושין שנית והביאה ילדה ולאחר מכן מת גרושה, האם היא חייבת באבלות

תשובה:

שלום רב.

לכאורה צריכה היא לנהוג אבלות מחמת הספק. הדבר תלוי בנסיבות.

שלא תדעו עוד צער

מקורות:

נפסק בשו"ע (אבה"ע סי' קמט סעי' א' כי המתייחד עם גרושתו אנו אומרים כי חזקה אין אדם עושה בעילתו בעילת זנות, ולכן בעל לשם קידושין. במקרה שהוזכר בשאלה בודאי ישנם עדי יחוד אם היו גרים יחדיו כאיש ואשה ולכן מדינא היא היתה צריכה גט, וראה גם ב"ש סוף סי' לא (ס"ק כב) בענין עדי יחוד אם צריכים עדים ממש בשעת יחוד, אלא שמא איש ואשה הגרים יחדיו בפני ציבור זה עצמו נחשב לעדי יחוד. ומסיבה זו בודאי עליה מנהוג אבלות עכשיו.

אלא שלא הוזכר בשאלה מהן הנסיבות ובאלו אנשים מדובר. עיי"ש בפתחי תשובה (סק"ב) שהביא מהרדב"ז כי במקום שאינם שמורים נדה, אין אומרים חזקה זו כי אם אינו נזהר מאיסור נדה בודאי לא איכפת לו מבעילת זנות. ותשובה זו הביאו הרבה פוסקים. וראה שם (סק"א) מה שהביא בשם הגרע"א בתשובה בענין כהן המתייחד עם גרושתו, ושם גם מאחר שעובר על איסור גרושה וחללה לא יקחו לכן אין אומרים חזקה במקרים אלו.

אלא שאח"כ הביא מדברי האבני מלואים (סי' לג) שדייק מהרשב"א שאומרים חזקה זו גם במקום איסור. וראה עוד בשו"ת אחיזער ח"א סי' ט' שכתב ליישב את דברי הרדב"ז שלא יסתרו עם דברי הרשב"א, ועפי"ז במקרה זה אין לחשוש לקידושין.

עי' בספר עזר משפט (להגר"א גולדשמידט זצ"ל סי' יז) שהאריך בענין זה והעלה כי הדבר ספק, וצריכה גט, וכיוצא בזה כתב שם בקצרה בסי' א'.

לכן צריכה האשה לחשוש לדעות אלו ולנהוג אבילות. ואע"פ שכידוע הלכה כדברי המקל באבלות. זה רק במחלוקת בהלכות אבלות, אבל כאן שהספר הוא אחר, צריכה לנהוג באבלות מחמת הספק, בפרט ביום הראשון שאבלות יום ראשון הוא דאורייתא. (ואם המדובר הוא באנשים ששמרו שבת נדה וכד' בודאי יש לנהוג באבלות).

 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל