לתרומות לחץ כאן

ארגון צדקה הכניס אדם להגרלה וחייבו את כרטיס האשראי בניגוד לרצונו

ארגון קירוב ידוע המקיים הגרלה לתורמים התרים אותי בהו"ק למשך שנה תמורת ההשתתפות בהגרלה. לאחר שנה כשעמד להסתיים תוקף ההתחייבות שלי התקשרה טלפנית כדי להמשיך לשנה נוספת תמורת השתתפות נוספת בהגרלה, מכיוון שלא היה לי פנאי באותו רגע אמרתי לה שנראה לי שאמשיך אך שתתקשר למחרת ואתן לה את הפרטים של כרטיס אשראי לגביה. בסופו של דבר היא לא התקשרה ולא שלחה כרטיסים להגרלה אך התברר לי בחשבון הבנק שהם ממשיכים לגבות, לשאלתי במערכת הארגון ענו שכנראה שהיא הסתמכה על הפרטים הישנים של כרטיס אשראי שלי למרות שהדבר אסור ע"פ חוק וכן הכניסה אותי להגרלה למרות שלא קיבלתי כרטיס ולא זכיתי. ביטלתי את האישור לגביה מול הבנק וכעת הארגון טוען שחוץ מהפשלה של חוסר אישורי הסופי לפרטי הגביה נתתי את הסכמתי העקרונית להמשכו וממילא אני חייב להם כסף על ההשתתפות בהגרלה וכן התחייבות לצדקה שמחייבת. שאלתי היא האם יש באמירתי לטלפנית שאמשיך לתרום למרות שאמרתי שזה כפוף לדיבור נוסף על פרטי הכרטיס אשראי כהתחייבות לצדקה או לא, והאם ההתחייבות הזו מספיקה כדי לחייב אותי להשלים את הסכום גם כעת כשאין באפשרותי?

תשובה:

אם אמרת בצורה החלטית שאתה מתכוון להמשיך, אלא שיש צורך להתקשרות נוספת לצורך מסירת אמצעי תשלום, אתה אכן חייב להמשיך.
אבל אם אמרת "שנראה לי שאמשיך" וכפי שכתבת בתחילת השאלה, אינך חייב לא מדין נדר ולא תמורת ההגרלה. אם אינך זוכר את הלשון המדויק שאמרת ויתכן שאמרת בצורה החלטית, עליך להחמיר ולשלם את כל התשלומים.

מקורות:

נדר חייב להיות בלשון ברור והחלטי ולא כהתלבטות, וכן לשון הסובל שני פירושים מפרשים את הנדר לקולא, עיין רמ"א יו"ד סי' רנט סעיף ה. כמו כן, ההתחייבות תמורת הכניסה להגרלה צריכה להיות בלשון ברור, שאם לא כן אין סמכות לטלפנית להכניס אותו להגרלה. ואף שקיבל אפשרות לזכות בהגרלה, כיון שבסוף לא זכה אינו חייב לשלם כלום וכדין יורד שלא ברשות שלא משלמים לו אלא הוצאה שיעור שבח, עיין שו"ע חו"מ סי' שעה סעיף א.
אבל במקרה של ספק, כיון שהארגון טוען שהחליט להמשיך ומסתמא אינם גובים מכרטיסי אשראי של אנשים אם לא משתכנעים ממנו שהוא מתכוון להמשיך, והתורם אינו זוכר, הרי הוא חייב לצאת ידי שמים, עיין שו"ע חו"מ סי' עה סעיף ט. וכן מצד הנדר חייבים גם בספק (ורק בלשון מסופק פטור מדין לא מחית איניש נפשיה לספיקא, אבל אם אינו זוכר מה אמר חייב), אלא שמצד הנדר היה ניתן לעשות התרת נדרים אם אין אפשרות לשלם, אבל מצד ההגרלה חייבים.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל