לתרומות לחץ כאן

השתחוויות של אברהם ואליעזר בפרשת חיי שרה

שלום, בפרשת חיי שרה ישנם שני סיפורים שבהם ישנה השתחוות (כמחוה) באחד אברהם משתחווה לעם הארץ (בני חת) ובשני אליעזר (עבד אברהם) משתחווה לה' ולא למשפחתה של רבקה. למה השוני באשר למי השתחוו ? תודה

תשובה:

שלום רב.

על פי דברי המדרש נראה כי בפעם הראשונה שהשתחווה לבני חת (פרק כג פסוק ז') לא היה עליו עדיין להודות לה' כיון שעדיין לא נתנו לו את המערה שחפץ בה, רק אמרו לו שיוכל לקבור בקבריהם, אך לאחר שנתן לו עפרון לקבור במערה שחפץ בה נאמר (שם פסוק י"ב) 'וישתחו אברהם לפני עם הארץ' והיינו שהשתחווה אברהם לה' לפני עם הארץ (ומשום כך למד המדרש דווקא מפסוק זה שצריך האדם להודות לה' על טובות שמקבל)

ולגבי אליעזר כתוב שקד קידה לה' יתברך על הטובה שעשה עמו ה' יתברך, וכך נאמר שם (פרק כ"ד פסוק כ"ו) 'ויקוד האיש וישתחו לה" ובהמשך לאחר שהסכימה רבקה לבוא עמו נאמר שוב (בפסוק נב) 'וישתחו ארצה לה" ועל פסוק זה הביא רש"י את המדרש שלומדים מכאן שמודים על בשורה טובה, והמפרשים התקשו מפני מה המתין רש"י ולא הביא לימוד זה על ההשתחוייה הראשונה של אליעזר, וברא"ם כתב שכיון שבפעם הראשונה עדיין לא ידע אם תאבה רבקה לילך עמו לא יכל עדיין להודות לה' ומה שהשתחווה היה בגלל שאחר כך אמר ברכה כפי שנאמר שם 'ברוך ה' אלוקי' וכו' ומשום כך השתחווה.

ובאבן עזרא (פרק כ"ג פסוק ז') חילק בין השתחוויה שהיא רק עם הראש לקידה שהיא עם כל הגוף.
ור' ביפה תואר על המדרש שכתב שפסוק י"ב מגלה גם על פסוק ז' שהכוונה שהשתחוה לה' לפני בני חת.

 

הצטרף לדיון

תגובה 1

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל